казус
казус

Алманах събира успешните казуси в българския бизнес

Мениджъри споделят опита си в разрешаването на различни проблеми

Вторият „Алманах на успешните бизнес казуси в България“ вече излезе, а изданието изобилства от интересни истории, разказващи за притесненията, успешните решения и куриозните случки от всекидневието на хората, които градят икономиката на страната ни – мениджърите.

Професията им доби повече от куриозна популярност след репортажа на „Господари на ефира“ за „младия меринджей“, хич не е шега работа. Проблемите обаче, които стоят всекидневно пред всеки от управляващите бизнеса си у нас, изобщо не са малко. А решенията?

Те са онази част от задачата, която показва дали един мениджър може да управлява или не. Аритметиката е повече от ясна, но казусите понякога са толкова трудни, че само най-опитните успяват.

Паднало дърво, което става причина за блокада на десетки деца през зимата, липса на обучен персонал, или партньор, който трябва да бъде намерен само за един уикенд – все проблеми, с които истинският бизнес трябва да се справя.

Понякога решението трябва да се вземе за секунди, друг път е плод на десетки безсънни нощи, но така или иначе Еxperentia est optima magistra (опитът е най-добрият учител.) А в алманаха за 2016 г. има само отличници.

„Горда съм, че за втора година успяхме да реализираме този проект, в който представяме изключително успешни и мотивиращи личности. Това са нашите своеобразни Оскари за главна действаща роля в бизнеса.

Героите в книгата не са задължително под светлините на прожекторите всеки ден, но уменията им да ръководят и развиват успешно компаниите си говори повече от красноречиво за тях.

Те са личности, които издигат реалната българска икономика и поставят България на достойно място в световната бизнес карта“, споделя главният редактор и издател на списание „Твоят бизнес“ Ина Георгиева.

Извън лекциите по финанси

Макар България да е сред най-бедните страни в Евросъюза, у нас бизнесът се развива, показва детайлното изследване „на терен“ на Ина Георгиева.

Нейният алманах, или както тя го нарича „един малък учебник по реален бизнес, на основата на истински истории и казуси“, показва, че в университета на живота понякога се преподават най-ценните уроци, които няма как да се научат от лекциите по финанси.

Тя споделя още, че въпреки трудните икономически години, които преживяваме, в България може да се прави и успешен бизнес, да се създават стойностни неща и да се гради кариера. Ето и някои от най-любопитните казуси от алманаха, с които българският бизнес се справил успешно:

Едно паднало дърво и паника в националните медии

Аспарух Мачирски е име, познато на всички любители на ските, и собственик на едно от популярните училища за зимни спортове у нас. Той разказва как преди няколко години на Витоша имало много сурова зима и снегът бил доста дълбок.

Ски училищата точно били приключили със заниманията и децата били натоварени в автобуси, за да се приберат към София. Оказало се обаче, че на пътя е паднало голямо дърво и рейсовете са блокирани с малчуганите високо в планината.

„Положението ставаше критично и усещах как започва да се развива истерия“, спомня си мениджърът. Децата се обадили на родителите си, те пък на телевизиите, суматохата станала почти национална, а екипи на различни медии потеглили към епицентъра на събитията.

Мачирски тръгва към падналото дърво и на място се оказва, че проблемът не е чак толкова голям – просто стволът трябва да се нареже на няколко парчета и да се избута от пътя – работа за 20 минути. Тогава казусът се появява – Витоша е природен парк и никой няма право да реже горска растителност.

За целта се изисква специално разрешително, а часът е прекалено късен, за да се издаде подобен документ. Решението – спешно обаждане на шефа на горското стопанство на Витоша, получаване на важното разрешение и след минути казусът бил разрешен.

„Справихме се бързо и освободихме пътя“, споделя Аспарух Мачирски. В 18 часа всичко е приключило, а новинарските емисии излъчват репортажи за успешно решения проблем.

По библейски: Последните понякога стават първи в бизнеса с автомобили

Понякога, за да успееш в бизнеса, трябва да осъзнаеш, че най-важното е да работиш здраво. „Формулата на успеха е съвсем проста – 10 процента от победата се дължи на стратегията, а останалите 90 на усилената, всекидневна работа“, споделя Венцислав Гашев – мениджър на една от големите автомобилни компании у нас.

От езиковата гимназия в Сливен до шефското място в „Тойота Балканс“ – той знае как да решава казусите и споделя опита си.

За да превърне компанията, която оглавява, в лидер, се оказало, че трябва да се раздели с част от служителите си. После пък обяснил на всички останали, че положението никак не е розово.

„Много от отговорите на трудните въпроси получих именно от хората на предна линия“, споделя Венцислав своя начин на работа. Хотел за гуми, разработване на стратегията за продажба на употребявани автомобили и 56 процента ръст на продажбите – опитът на Гашев показва, че когато се отнасяш с разбиране към всеки един в компанията и работиш здраво, резултатите винаги са обнадеждаващи.

На 500 километра от София уроците се учат по-трудно

На 500 километра от София уроците по бизнес се оказват други, поне за Калин Цветанов – мениджър на над 120 професионалисти в областта на IТ технологиите у нас и в чужбина. Той споделя своя казус от разширяването на дейността на фирмата си за софтуер в съседна Турция.

„Оказа се, че нямаме никаква представа за това как се случват нещата в турската ни съседка“, споделя мениджърът. Правилата там се оказват коренно различни от тези у нас. „Явно, че не бяхме прочели техните учебници по бизнес“, споделя Калин в алманаха.

Оказва се, че симбиозата между конкуренти и партньори при комшиите е много по-различна от тази тук. „В първите години това ни объркваше, защото не е типично да бъдем конкуренти и в следващия момент да делим парчета от една и съща сделка като партньори“, разказва за това колко е различна търговската етика в Турция Калин Цветанов.

Екипът му работи една година в съседната ни държава, инвестира и е на път да се откаже, защото вижда, че бизнесът не върви. „Дадохме си сметка, че вероятно този пазар не е за нас. Бяхме много близо до момента да се откажем, защото не растяхме с темпове, каквито очаквахме“, спомня си той.

Тогава разбрали, че без местен партньор нямат шанс. Намират го и започват да изграждат структурата отначало. Днес офисът им работи повече от успешно.

За да растеш, учи се от най-добрите

„За да растеш, трябва да се учиш от най-добрите“, споделя още един от героите на алманаха – Стоян Стоянов, който оглавява компания за спедиция. „На практика обаче се получава така, че когато „пораснеш“ достатъчно, партньорите със силни позиции се опитват да те направят зависим, за да те купят евтино.

„Това е най-лесният начин да получат твоето парче от пазара“, казва още Стоянов. Той получавал много предложения да продаде бизнеса си, но не се поддал. Предпочел да работи с по-скромни партньори, „такива, които се борят за хляба, като нас, с които имаме изравнени сили“, казва той. Това обаче понякога води до инфарктни ситуации.

Стоянов си спомня един петък в офиса, когато осъзнал, че буквално за два часа трябва да намери нов бизнес партньор.

„Почти невъзможна мисия“, категоричен е мениджърът. Но той нямал право да не се справи с нея – въвежда почти военно положение за екипа си, светкавично купува билет за Германия и само за един уикенд успява да намери нов партньор. „В понеделник сутрин започнахме доставките с него“, обобщава 48-часовото решение на казуса си Стоянов.