Национална кампания "Да бъдеш баща" провежда седмица на татковците
ЦСКА и Лудогорец не се победиха в здрава битка на "Армията"
Таско Тасков ръководи ЦСКА - Лудогорец
Къде съм ? Начало /

Плавателен канал ще свързва София с Дунав и Бяло море

0:00, 19 април 2007 4863 3 коментарa

ООН за Европа одобри проекта, българската държава не знае

Мечтата на българина да има излаз на Бяло море е на път да се осъществи.

Плавателен канал по река Искър може да свърже река Дунав със София , а след това продължението му по река Струма да стигне до Бяло море. Преди дни Икономическата комисия за Европа (ИКЕ) на ООН одобри първата част от проекта за изграждане на плавателна водна артерия с дължина 85 километра от Дунав до българската столица. ИКЕ е разгледала и одобрила на предварителен етап и сръбско македонско-гръцкия проект Белград-Скопие-Солун, предвиждащ 320 км канал, свързващ Дунав-Вардар-Егейско море, съобщи "Российская газета". Двата канала ще бъдат включени в приоритетните проекти на Дунавската комисия и на Организацията за Черноморско икономическо сътрудничество, в която участват 15 държави, включително и Русия, пише руското издание, позовавайки се на източници от международните организации. Новите водни артерии ще съкратят повече от два пъти транзита на стоки между региона на Централна и Източна Европа и Средиземноморието, изчислили специалистите на ООН. С толкова ще се съкрати и "изходящият път" от тези региони на Европа към Суецкия канал. Най-малко с една трета ще се съкрати транзитът през Босфора до Дарданелите, а това ще промени географията и икономиката на корабоплаването между Европа и Азия, пише изданието.

През 80-те години, след като Румъния изградила и пуснала плавателния канал Дунав-Черно море (от Черна вода до пристанище Констанца), с една четвърт се съкратил дунавско-черноморският маршрут и с 15% са намалели приходите от товарен транзит на бившия СССР. Това накарало и други крайдунавски държави да възстановят предишни и да разработят нови проекти за трансевропейско корабоплаване по най-кратки направления.

Каналите Дунав-Майн в Южна Германия, по който плават кораби, и Елба-Одер, който се строи в Чехия - са централната и северната "опорни точки" на новата общоевропейска воднотранзитна система. За нейни южни точки са определени каналите Дунав-Егейско море и София-Дунав. Последният ще осигури най-краткия воден път от Черно море и делтата на река Дунав до българската столица, пише изданието. По експертни оценки такава артерия ще увеличи с 15% външнотърговските превози на България и с още толкова международния товаропоток през нашата страна. А заедно с канала между Белград и Солун ще бъде създадена общобалканска воднотранзитна система (извън която ще остане само Албания), която ще позволи да се заобиколят Босфора и Дарданелите и по най-краткия път да се излиза в Егейско-Средиземноморския басейн. Водните артерии ще бъдат изгодни и за развитие на туризма. Например

от София ще може да се доплава до Крим

до Черноморското крайбрежие на Русия и Грузия, защото този маршрут се нарича с право балканско-дунавско-черноморски коридор. Той ще осигури воднотранспортна мрежа, която обхваща всички дунавски и черноморски държави", твърди руски транспортен анализатор.

Европейският съюз и ИКЕ на ООН са одобрили също плавателен канал Дунав-Адриатическо море през Унгария и Хърватска.

Българската държава не знае за проекта Дунав-София

въпреки че каналът е влязъл в програмата на ИКЕ на ООН, показа проучване на "Новинар". Министерствата на регионалното развитие и на транспорта казаха, че не влиза в плановете им прокарване на плавателен канал от Дунав до столицата по река Искър. Като граничеща с фантастиката определи министър Петър Мутафчиев идеята за изграждане на плавателен канал Дунав-Бяло море.

Част от вижданията за бъдещето на Дунав днес изглеждат фантастични и утопични или поне трудно реализуеми, но съм убеден, че трябва да се приемат за напълно осъществими в рамките на 21 век, твърди обаче акад. проф. д-р Минко Памукчиев в студията си "Водните коридори на Европа в стратегията на България".

Идеята за изграждане на вътрешен воден път от река Дунав, пресичащ България от Север на Юг и стигащ до Бяло море, е представена и обсъждана по времето на правителството на Иван Костов. Дискусия първоначално е била проведена в София. След това през 2000 г. по време на обсъждане на Национална програма за водоснабдяването в страната с участието на министъра на околната среда и водите Евдокия Манева проектът отново е предложен, съобщиха експерти.

Той е предвиждал на първо време да се изгради канал по река Искър до Червен бряг, който да се използва за зимувник на корабите при замръзване на река Дунав. На следващ етап е трябвало да се продължи, като по него се изградят шлюзове за изравняване нивото на реката и през София да стигне до крепостта Урвич. В района на историческата крепост да се направи тунел, по който водният канал да излезе в района на Сапарева баня, да продължи по река Джерман и се свърже с река Струма и стигне до Бяло море. Предлагало се и изграждане на язовир между р. Джерман и Струма.

Но следващите правителства забравили за идеята или не я взели на сериозно. За да се осъществи подобен мегапроект, трябват огромни инвестиции.

Навремето още

цар Борис III предложил река Искър да стане плавателна

от Дунав до София. По-късно се заговорило за плавателен канал Дунав-Черно море от Русе до Варна. Румъния ни изпреварила и построила канал от Черна вода до Констанца. Така българският станал излишен. Ако проектът за плавателен канал от Дунав през Белград-Скопие до Солун бъде готов преди българския, освен пътищата ще ни заобикалят и корабите.

А още през 60-те години българският учен проф. Марин Дведжиев обичал да казва, че река Дунав е път към всички морета.

коментирай

Коментари (3)

  • 003
    -1 / 41
    Анонимен 30-11-09 17:28ч
    Ако стане това ще е много добре, ама надлаи ще стане, все пак морския транстпорт е най- евтиния
  • 002
    17 / 53
    Сега остана 19-04-07 13:27ч
    и канала Русе-Варна и готово ставаме Холандия на Балканите.Тук хората си чупят краката и колите в дупки те за речни канали ми говорят.А утре може и космодрум на Бузлужда да издигнат.
  • 001
    -9 / 43
    apasionata 19-04-07 08:58ч
    Тия "софиянци" нямат насита- да има лесно и Черно море ще пренесат в София и ще мирясат. Кога държавата ще проумее, че София не е център на вселената, а в България има и други градове, в които живеят много по- още
Име:
Мнение:
Попълнете текста от картинката:
captcha

Спорт

БФС клекна пред ЦСКА, тегли жребий за съдията

Свят

САЩ легализират 5 милиона имигранти

Свят

Изгориха 12 бентлита, ролс-ройса и поршета на богаташ

Спорт

Треньорството не е за футболисти

Последно обновяване 22 ноември, 2014 20:59 ч.

Development PIMDESIGN