"Газпром" намалила наполовина доставките на газ
Вложители на КТБ настръхнаха срещу Радан Кънев
БФС помилва "Левски" за нокаута на Стойчо
Къде съм ? Начало / Коментари / Животът

Сугестопедията: с релакс и ролеви игри научаваме неусетно чужд език

15:32, 29 декември 2008 17533 22 коментарa
Професор Георги Лозанов, автор на сугестопедията.
01/04

Методът позволява да се усвои огромно количество учебен материал за кратко време

Сугестопедията е съчетание от медицина, психология и педагогика и в същото време е оригинална система за обучение по всички учебни предмети, включително и по чужди езици. Тя е създадена на базата на теорията за сугестологията от проф. д-р Георги Лозанов, завършил медицина и специализирал психотерапия, физиология на мозъка, психология на висшата нервна дейност и педагогика. Д-р Лозанов е директор на Научноизследователския институт по сугестология към МНП (1966 - 1984 г.), след което в продължение на 10 години оглавява Центъра по сугестология в Софийски университет.

Още с влизането в класната стая всеки ученик си избира роля и ново английско име, професия и възможност да си измисли биография. Сценарият се пише от учениците, които в новаторската комуникативна среда се превъплъщават в лейди, капитан на кораб или пекар. Новите идентичности им дават възможност да експериментират с различни роли, които щедро се разменят.

Докато разиграват сценария, те неусетно проговарят езика. Позитивното трайно се настанява в мислите им, пренася се в домовете им. Работоспособността и интуицията им се повишават, а умората и грижите са неканени гости. Изучаващите английски език по сугестопедичния метод постепенно изграждат

собствен свят, в който могат да бъдат когото си пожелаят

стига да успеят да го пресъздадат с английски думи. Всяка вечер курсисти от всички възрасти с нетърпение се отправят към нетрадиционната класна стая, разказва за новата учебна практика психологът от Техническия университет Маргарита Тенева. Сливенският сугестопед Ванина Бодурова е от шепата хора днес, които се грижат този български принос в световната педагогическа мисъл и практика да не изпадне в забвение.

Тя обясни, че цената на пълен 100-часов чуждоезиков курс е 300 лева с 50% отстъпка за студенти, пенсионери и многодетни майки. Обучителният подход сполучливо имитира чужда езикова среда и умело използва изкуство, хумор и игра като инструменти за получаване на знания. Новото е, че това е не само учебна, но и оздравителна система, която ликвидира синдрома на емоционално прегаряне. Едновременно с това подходът позволява да се усвои по-голямо количество материал от допустимото в традиционната образователна практика.

Автор на сугестопедията е 82-годишният български професор Георги Лозанов. Методът тръгва от психотерапията, която приема, че повечето болести могат да се лекуват благодарение на резервите на мозъка. Един от начините за предизвикване на мозъчния потенциал е хипнозата, но проф. Лозанов скоро установява, че подчиняването на човешката воля на чужда команда е вредно. „Ако хипнозата успее да излекува нещо дребно у хората, нещо друго, съществено в личността на човека се изменя”. Лозанов започва да търси лечебен метод чрез сугестия, която предполага хармония между лекаря и пациента.

Те заедно се стремят да открият най-доброто решение за пациента. Професорът се въодушевява да приложи тази „мека комуникация” и в педагогически експерименти, като уеднакви ролята на учителя и ученика. Подобен синхрон категорично изключва учителската команда. Първият голям сугестопедичен опит е запаметяването на 1000 френски думи за един сеанс от студенти в Софийски университет. Експериментът се провежда от екипа на проф. Шаранков в Научноизследователския институт по педагогика „Акад. Тодор Самодумов”.

От първия път студентите възпроизвеждат хиляда чужди думи

Проф. Шаранков и неговият стажант д-р Лозанов разбират, че са приложили методика, задействаща неподозирани възможности на човешката памет. Бащата на сугестопедията твърди, че тази наука спазва 7 закона. Първият е любов, защото по време на уроците „никой не е наранен, никой никого не наранява”, както разяснява Сесил Тюркоз, преподавател в университета в Було и член на Международната организация на треньорите на Лозанов (ЛИТА).

„Това е един любящ метод”, пише Лейла Ал Кади, университетски преподавател от Кувейт. „Обучаващият има повече знания, обича другия и желае да му помогне”, заключава проф. Лозанов. Свободата е вторият закон. Ролята на обучаемия и учителя са равнопоставени: никой никого не хока, няма домашна работа. „Това не е традиционната педагогика, която бие, наказва и вика родителите в училище. Хората само се подкрепят”, разяснява Г. Лозанов.

Увереността на учителя, че обучаемият има повече ресурси от тези, които показва, е третият закон на сугестопедията. „Ако учителят има изграден авторитет и е почтен човек и добър преподавател, курсистите веднага го усещат; те виждат дали учителят вярва на методиката си. Четвъртият закон на учебно-оздравителния метод е стряскащ: многократно увеличен учебен материал.

Сугестопедът преподава 4-5 пъти повече материал за дадено време, отколкото традиционното образование би позволило

„Ако се предават 20 думи за час, сугестопедагогът трябва да предаде 100 думи. Не може по-малко, защото ние искаме хората да се развиват”. Тайната е в това, че учебният материал, 5-6 пъти по-голям като количество от изискваните норми, е представен като игра, а преподавателят го предава с характерната интонация като при пиеса. Страховитата граматика също е включена в игрова ситуация. Като резултат възрастни или деца запомнят материала”.

Макар да е цяло чудо човешката памет да покаже резервите си, Лозанов разкрива и още „технологични” разковничета на метода с петия закон на сугестивната педагогика, наречен „цяло част - част цяло”. Една от тайните на научаването е „всеки обучителен елемент да се подава в рамките на цялото, да няма клетка сама за себе си”. Курсистите хем изучават частта, хем винаги я свързват с цялостния контекст по всеки предмет.

Сугестопедията като съчетание от традиции и иновация в обучението, е подчинена на златното сечение (шести закон), утвърдено от векове и в традиционната педагогика. Той гласи, че е необходимо да се спазва пропорцията между продължителността на даден етап на обучение в сравнение с друг етап. „Ако златната пропорция се наруши, курсистите се изморяват и преподавателят бързо трябва да промени темпото”, съветва проф. Лозанов.

Новаторството на този образователен подход обаче се дължи на изкуството (седми закон). Класическото изкуство е въплътено в обучението чрез специално подбрани музикални и литературни произведения, репродукции на шедьоври в изобразителното изкуство и др. „Например децата гледат операта, в която са заложени математическите задачи и функции. Втрещени разбират, че са научили формулите. Феноменът се обяснява с връзката между наука и изкуство.

Операта е богато изкуство, където отделни елементи са намерили математически израз - в движенията, в говора. Детето е впечатлено, защото е научило математичните задачи.” Бащата на сугестопедията е успял да разчовърка периферните възприятия на децата, които несъзнателно са попивали знания. Не случайно експериментите на екипите на Лозанов са приемани за чудо.

„В първи клас учениците се учеха да четат, като не знаеха, че се учат. По стените в сугестопедичните стаи висят изображения на слон, маймуна и т. н., а отдолу е думата за изобразеното. След два дни учителят изписва тези думи на черната дъска и децата успяват да ги прочетат”.

Властта е безспорно заинтригувана от „чудесата” на сугестопедите и през 1971 г. Министерство на народната просвета и Министерство на народното здраве изпраща осем хабилитирани лекари да проучат дали поемането на толкова много учебен материал не е опасно за здравето на обучаемите. Лекарите анализират експериментите и установяват, че сугестопедията е не само безопасна и успешна практика, но едновременно с това лекува и укрепва.

Седем години по-късно 25-членна група от изтъкнати учени под егидата на ЮНЕСКО пристигат в София, за да удовлетворят интереса на международната общественост към сугестопедично обучение при деца и при възрастни. Учените от цял свят публикуват в специализирано американско списание по педагогика изводите си, че сугестопедията е по-висш начин на обучение по всички предмети и препоръчват въвеждането му в цял свят.

коментирай

Коментари (22)

  • 022
    0 / 4
    Поздравления за статията 08-05-14 23:02ч
    Паметта отслабва с времето. Или поне ние имаме такова разбиране за нея. Но е възможно паметта да се „усилва“ с времето. Всъщност паметта може едновременно да се усилва и да отслабва, като по този начин се наблюдават две тенденции едновременно. още
  • 021
    3 / 15
    Анонимен 18-09-12 19:13ч
    vrach, коментарът ти демонстрира голяма празнина в познанията ти по български език. Какъв език ти би желал да научиш? И не знам какъв метод ще тие необходим за теб.
  • 020
    -2 / 18
    Анонимен 27-07-12 15:54ч
    Az v momenta sym v kyrsa po Sugestopediq na Vanina Bodurova i tova,4e tq e profesionalist i si obi4a rabotata i vqrva vyv vsi4ko ,koeto prepodava e fakt,koito si li4i! Naistina naprejenieto sypytstvashto vsqko obu4enie go nqma i rezultatite ve4e още
  • 019
    0 / 14
    lina_70 07-06-12 21:40ч
    За жалост доктор Лозанов ни напусна навръх именния си ден - Герьовден - 6.5.2012г., но ще остане завинаги бдящ и напътстващ докосналите се до уникалния му метод! Дано по-скоро се разпространи и у нас, както в останалите страни по света, още
  • 018
    -3 / 31
    Анонимен 31-03-11 16:51ч
    Znaete li dali ima kursowe Ispanski ili Nemski w metodite na sugestopediqta. Pove4eto komentari, koito 4eta sa za Angliiski.
  • 017
    -1 / 41
    преподавател 13-05-09 22:03ч
    погледнете страницата на доктор Лозанов

    dr-lozanov.com.
  • 016
    -2 / 32
    хорозова 30-04-09 14:16ч
    бихте ли ми дали пове4е информация за връзка с Ванина Бодурова
  • 015
    6 / 28
    justuser 22-01-09 18:58ч
    Бива си я сугестопедията, аз съм ползвал продуктите на Релакса за чуждоезиково обучение, които ползват неговата система и вършат работа. С няколко слушания се запомня всичко.
  • 014
    1 / 29
    Веселин Лучански mahayogavesso@yahoo.ca 02-01-09 03:08ч
    Преди години участвах в филма:"Индийските йоги и кои са те"Киевската киностудия беше изпратила екип в института по сугестология на улБудапеща 9 в София ,където д-р Лозанов беше директор.Филма даде тласък на йогизма в бившия съветски съюз.За Йога в България направи още
  • 013
    1 / 29
    преподавател 31-12-08 19:45ч
    Мили сънародници, сугестопедията е един от малкото приноси, с които може да се гордеем като българи. Все още, обаче, има много да се напише, за да може информационното затъмнение, което беше наложено върху методиката да бъде разсеяно. Красотата, която тя още
  • 012
    3 / 33
    курсистка 31-12-08 14:12ч
    Методиката е вълшебна,преживяването по време на обучението е невероятно, Ванина Бодурова е талантлива и слънчева!

    Професор Лозанов, бладодаря Ви! Весела и щастлива Нова година!
  • 011
    8 / 32
    курсистка 31-12-08 09:57ч
    преди дни завърших курс при Ванина Бодурова. Тъй като интереса ми към англ.език е бил много голям съм посещавала много курсове преди. За първи път чрез тази лъчезарна жена, по методиката на проф.Лозанов ПРОГОВОРИХ на англ.език. Обяснима е негативната реакция още
  • 010
    -10 / 30
    vrach 31-12-08 09:26ч
    Lozanov beshe proteje... i ofitsialnata nauka ne go priemashe. taka narechenia "tsentar" v universiteta se sastoeshe ot 2-3 dushi. sramota e da ni vadite "tozi primitiviza" sega, v 21 vek i kato sttrana v Evropa! naglosta na LozaNOV stigashe do още
  • 009
    7 / 37
    лично мнение 31-12-08 00:21ч
    преди 30 г. участвах в 1-мес. езиков курс по метода на проф. Лозанов.
    Действително научихме около 1000 думи
    и бяхме в сьстояние да водим свободно елементарен разговор. Но тьй като
    лично аз нямах непосредствено повод да още
  • 008
    11 / 41
    в подкрепа на статията 30-12-08 21:59ч
    БРАВО ЗА СТАТИЯТА! ИДВА ТЪКМО НАВРЕМЕ.ТРАДИЦИОННОТО ОБУЧЕНИЕ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК ИЗДИША-НЕ ГО ЛИ РАЗБРАХТЕ Г-ДА УПРАВЛЯВАЩИ?

    ЖИВ И ЗДРАВ ДА СТЕ ПРОФЕСОР ЛОЗАНОВ -ВИЕ СТЕ ВДЪХНОВИТЕЛ НА МЛАДИ И ТАЛАНТЛИВИ ХОРА, КОИТО С ЛЮБОВ ПРЕПОДАВАТ ПО ВАШИЯ МЕТОД.
  • 007
    8 / 28
    *** 30-12-08 16:45ч
    Бранник, ти явно си проспал младините си очаквайки всичко да е лесно. . . Лесно е, ако вярваш в собствения си успех. . . .
  • 006
    -1 / 23
    независим 30-12-08 16:43ч
    Факт е, че в условията на сугестопедичния учебен процес не всеки може да постигне резултат. Освен интелект се иска да имаш и емоционална култура, иначе любовта няма как да стигне до теб. При хора лишени отчувства не може да действа още
  • 005
    -5 / 29
    123 30-12-08 11:35ч
    Като учех преди години в 32 гимназия в София, в 10 клас десетина души от класа отидоха в експерименталната тогава паралелка на Лозанов. Щяха да учат лесно, а и да научат френски. Като се върнаха след това в 11 клас още
  • 004
    0 / 26
    Слави 30-12-08 10:03ч
    "....мошенник защото повечито измамени...."



    повечИто



    Не е чудно, че не сте научили немски език - вие май и български не знаете )))

  • 003
    10 / 36
    Бранник 30-12-08 08:43ч
    Този Лозанов е пълен мошенник. Участвал съм в група от студенти на ВМЕИ и СДУ. Целта беше да изучаваме немски. Губи ни повече от месец. По неговия метод никой не можа да научи за това време от пет шест думи. още
  • 002
    8 / 36
    Боян, моите поздравления... 29-12-08 22:52ч
    за чудесната статия, от която май неусетно овладях и метода на Георги Лозанов :-) Тоест, и самата статията е написана съобразно

    Сугестопедията - кратко, изчерпателно и ясно, и забавно, и с любов :-)
  • 001
    3 / 31
    odd 29-12-08 19:34ч
    Патриарх Михаил Керуларий казва на император Исак І Комнин: "Аз те създадох, аз ще те унищожа!" (у Продължителя на Скилица, 104).
    .
    От тази статия не става ясно защо комунистическата власт разреши разработването на сугестологията, но след още
Име:
Мнение:
Попълнете текста от картинката:
captcha

България

Отпушват „Младост” на 20 ноември

България

Ступаха адвоката на Митьо Очите

Икономика

Банско открива ски сезона на 13 декември

България

Условна присъда за стрелец по щъркели

Последно обновяване 30 октомври, 2014 16:53 ч.

Development PIMDESIGN