7 млн. за 6 рейса: Шумен в схема с Румен Пашата

Фирма на скандалния аферист Юлиан Димов си осигури близо 7 милиона лева след доста странен конкурс за доставка на 6 електрически автобуса за Шумен. Обществената поръчка е типичен пример как у нас се разбира пазарната икономика, която уж предполага конкуренция и съответно най-ниска цена. Да, ама не.

В случая хората на шуменския кмет предпочитат състезание с един кон. Така предварително избраният фаворит „Авто Инженеринг Холдинг Груп” няма как да не спечели, без значение дали офертата ще е възможно най-ниската.

Дали след т.нар. конкурс ще има и подобаваща благодарност, само можем да се досещаме. Факт е, че чиновниците са направили всичко възможно, за да не стане фал.

Не е могло да не се обяви конкурс, понеже електрически автобуси  и зарядните станции се доставят по проекта за устойчива градска мобилност, финансиран по Националния план за възстановяване и устойчивост. Явяват се две фирми, като конкуренцията на „Авто Инженеринг Холдинг Груп” е солидна фирма от Полша, при това един от най-солидните в Европа производители на тролей и електробуси. В кметството в Шумен обаче тази компания е набързо отстранен, заради… неизрядни документи. Това става доста преди да се отвори подадената оферта, която може и да е с далеч по-ниска цена.

И още е по-нагло е, че в случая не става дума за някоя куха фирма, чиито шефове не могат да попълнят грамотно книжата за участие в обществената поръчка, а за водещите в Европа производител. Превозните средства на тази фирма се движат из цяла България, но според шуменските чиновници, предложените от „Соларис Бус енд Коуч” модели не отговаряли  на предварително обявените условия на поръчката. Могли са да скалъпят и по-убедителни мотиви, но явно липсва фантазия.

Така скандалният бизнесмен Юлиан Димов и неговите китайски електрически автобуси „Златен дракон” си гарантират служебната победа и усвояването на милионите. Това е схемата, която редовно се повтаря при почти всички конкурси, спечелени от фирмата му „Авто Инженеринг Холдинг Груп”. Покрай подписването на договорите срещу Димов редовно има обвинения в корупция, подавани са и десетки сигнали, а прокуратурата уж започва разследване, но накрая случаите са потулвани…

Фирмата на Юлиан Димов, според запознати, е част от обръча около бизнесмена, бивша барета и бос на силовата групировка СИК Румен Николов-Пашата. Това обяснява, че тази компания е абонирана за доставките на тролейбуси и електрически автобуси. При това тролейбусите се оказват внос от санкционираната Белорусия, но пък са купени с европейски пари, което е грандиозен скандал. Така става в Хасково, Враца, Русе, Варна и къде ли още не.

При това „Авто Инженеринг Холдинг Груп” още от 2019 г. се спряга за корупционни сделки, но явно из кметствата, предимно управлявани от ГЕРБ, въобще не им пука за реномето на доставчика.

Във Варна искат да купят 60 коли за 85 млн. лева, във Враца – 9 тролея за 9 млн. лв. В Русе са заделили 17 млн. лева за 15 нови возила, а в Хасково искат да им доставят 5 за почти 5 млн. лв. След това се прави обществена поръчка и тя има такива условия, че винаги печели „Aвтo Инжeнeринг Хoлдинг Груп”.

И както вече отбелязахме, тотална липса на въображение при въпросните обществени поръчки. За да е гарантирана победата, в Русе са вкарани изисквания за два артикула, които нямат каквото и да било отношение към доставка на тролейбуси, но пряко насочват към фирмата на Юлиан Димов. Само че там общинари се усещат и повдигат въпроса за „чудовищната схема за злоупотреба с европейски средства и корупция от най-висша степен” и кметството дава заден ход.

В Хасково обаче, както и сега в Шумен, се оказва, че се предпочитат по-лошите технически параметри! Същата схема е приложена във Враца и Варна. При това Враца са доставени вместо полски тролеи, коли от Белорусия! Във Враца обаче загубилите така наречената обществена поръчка вадят на бял свят и още един факт.

Компанията на Юлиан Димов има в миналото си неизпълнена обществена поръчка за доставка на 12 автобуса втора ръка, която е спечелена във военното министерство по времето на Красимир Каракачанов. Военните обаче мълчат за гафа, а още тогава тази фирма е трябвало да попадне в черния списък на фирми с нарушения и да не види повече никаква обществена поръчка. Само че хората на агент Иван не правят нищо по въпроса, явно добре възнаградени за това.

„Авто Инженеринг Холдинг Груп” преди години е имала няколко съсобственици. Освен Юлиан Димов, в нея са били Росен Маринов, а също и офшорка от Сейшелите. Росен Маринов напуска след корупционен скандал през 2009 г., свързан с обществена поръчка за доставката на два катера за Агенцията по рибарство и аквакултури. Той е арестуван, а във аферата е заплетен и Раиф Мустафа, по онова време зам.-министър на МВР. Следва дело и въпреки клетвите на прокуратурата, че всичко ще разплете, двамата са оневинени.

Преди да се стигне дотук, по думи на държавното обвинениеq Раиф Мустафа предложил 50 хил. евро на тогавашния директор на Агенцията по рибарство и аквакултури Марин Димитров, който сега беше арестуван заради канала с цигарите на Паскал.

При това Мустафа му обяснил, че бизнесменът Росен Маринов щял да даде повече, за да е сигурно, че „Авто Инженеринг Холдинг Груп” ще вземе поръчката за доставка на два катера за 2,5 млн. лева. Марин Димитров обаче отказва рушвета и дава сигнал в ДАНС.

В онези години към „Авто Инженеринг Холдинг Груп” на Росен Маринов и Юлиан Димов има подозрения, че правят измами с европари по програмите ФАР и САПАРД.  Само по тях те изкарали над 30 млн. евро.

Вкарани са и в полицейската операция „Тузари”. Както е известно, и тази операция започна гръмко и приключи безславно. Затова пък съдружниците си купуват частен самолет, докато МВР и прокуратурата уж ги разследват.

Раиф Мустафа обаче се оказва забъркан и в обществената поръчка, спечелена от „Авто Инженеринг Холдинг груп”, за доставката на 42 пожарни за МВР. Сделката стига до проверка от европейската служба за борба с измамите ОЛАФ, но в крайна сметка без резултат.

Но да не го мислим Раиф Мустафа. Политическата му кариера се провали, но в крайна сметка той осъди прокуратурата и взе като обезщетение над 60 хил. лева. Така през годините срещу „Авто Инженеринг Холдинг груп” често има проверки. Но по-важното е, че от тях няма никакъв резултат. Милионите обаче си текат…