Ад в Европа – летищата блокирани, летят само цените на билетите

Горките американци бяха попарени в устрема си да пътуват през дългия уикенд около националния си празник 4 юли и май ще им държи до догодина по същото време. Хиляди полети от най-големите летища в САЩ бяха отложени или отменени, защото компютърната система изпуши от претоварване. И вместо на мечтания морски бряг или в горската прохлада, зажаднелите за почивка летовници бяха принудени да висят с часове по терминали и гейтове.

Американците дори си изковаха нов термин за “празничната” ситуация по летищата – Flightmare, хибрид между полет и кошмар.

Европейците обаче не трябва да злорадстват, защото и техните ваканционни неволи тепърва започват, ако се съди по предупрежденията на “Евроконтрол”. Това е организацията, която управлява въздушното пространство над Стария континент. През следващите 6-7 седмици в небето над Европа ще хвърчат

по 33 000 самолета дневно,

а в петъците дори по 34  000, което само по себе си вече е голямо предизвикателство. Това е с 8% повече полети от тези през миналата година, която се превърна в нарицателна за изпънатите нерви на туристите заради огромните опашки, изгубените багажи и хаоса като цяло.

Очакванията за пътникопотока това лято са той да достигне нивата отпреди пандемията, а вероятно и да ги надмине.

Миналата година авиокомпаниите не бяха подготвени за новия наплив от желаещи да пътуват и ги посрещнаха с намален брой служители и орязани като количество полети, което доведе до кошмара по летищата. Тази година не би трябвало да е така, защото повечето компании са си извлекли поуките, твърдят летищните власти в различни европейски страни. Според тях дори поскъпващите непрекъснато билети не могат да ограничат гражданите на Стария континент да пътуват.

Цените на билетите продължават да изпреварват инфлацията и в сравнение с миналата година (до данни за май) са поскъпнали с 36%, отчита Международният съвет на летищата.

Но и това лято определени зони ще са свръхнатоварени, обявиха авиоконтрольорите. Те посочват ключови за въздушния трафик градове като Атина, Барселона, Лондон, Будапеща и Брюксел. Пътниците да се настроят, че полетите им може да продължат по-дълго от очакваното заради опитите на авиокомпаниите да заобикалят претъпканите райони, предупреждават от “Евроконтрол”.

Затруднения създава и фактът, че заради войната в Украйна самолетите разполагат с 20% по-малко въздушно пространство. Това оказва допълнителен натиск върху хората, отговарящи за реда във въздуха и на аерогарите.

“За да бъде всичко безупречно, всеки трябва да изпълнява стриктно задълженията си. Летищата да са осигурили достатъчно служители, въздушните контрольори да работят с пълния си капацитет и компаниите стриктно да си изпълняват разписанията”, казва шефът на Международния съвет на летищата Раул Медина.

“Евроконтрол” предвижда 7 ключови центъра за управление на въздушния трафик да се окажат най-силно претоварени, разкрива “Евронюз”. Когато небето е толкова натоварено, броят на полетите в съответната зона за контрол може да бъде ограничен, за да се предотврати преумората на РВД. 

Тогава авиокомпаниите може да бъдат принудени да летят по по-дълги маршрути или на пътниците да се налага изчакване, докато ръководителите на полети се справят с пренаселеността.

Атина в Гърция и Реймс и Марсилия във Франция вероятно ще бъдат засегнати през повечето летни дни според “Евроконтрол”. Будапеща, Варшава и Никозия също може да изпитат свръхтрафик през пиковите уикенди. Подобни предупреждения са получили и Лондон, Барселона, Загреб и Брюксел.

Най-големият риск това лято обаче си остават екстремното време

и някои икономически фактори като стачките. Синдикатите на авиоконтрольорите в много страни са предупредили за възможни протестни действия точно в разгара на отпуските. А като основна причина посочват именно прекомерния стрес, на който са подложени хората, управляващи трафика в небето. През юни стачкуваха служителите във Франция и това доведе до сериозно объркване в разписанията.

Повечето искания на ръководителите на полети, свързани с работното им време и заплащането, не са удовлетворени, затова 3 от 10 полета през ваканционния период са заплашени с отлагания и отмяна заради стачки, обясняват от “Евроконтрол”, цитирани от в. “Дейли мейл”. Синдикалният съюз в Брюксел, който представлява цивилните авиослужители в ЕС, е изпратил писмо до висшия мениджмънт на авиокомпаниите, опериращи в Европа, спешно да бъдат наети още хора в центровете за контрол на трафика, преди ситуацията да е станала драматична.

Заради пандемията много опитни специалисти се пенсионираха, а техните места трудно се заемат заради огромния стрес и отговорността за хиляди животи. Това, което е известно до момента, е, че пилотите на “Райънер” в Белгия ще стачкуват на 15 и 16 юли, което ще засегне около 140 полета, съобщи Ройтерс. Италианската организация за контрол на полетите е обявила, че между 27 юли и 5 септември са възможни стачки, без да дава повече подробности.

В Португалия се очакват протестни действия на кабинния състав на “Изиджет” между 21 и 25 юли. Френските летовници стискат палци юнските стачки на персонала по летищата да нямат продължение през юли и август, което е по-скоро малко вероятно. Тогава една трета от полетите в Европа биха били засегнати по някакъв начин.