Централният орган за покупки към Министерството на финансите е сключило в края на миналата година договори за осигуряване на самолетни билети при пътуванията на цялата държавна администрация за период от две години. Това показва справка на TravelNews в регистъра на обществените поръчки.
По позиция 1 – „Осигуряване на самолетни билети за директни полети (без прекачване)“, договорът е с консорциума „България Ер – Посока” ДЗЗД. По позиция 2 – „Осигуряване на самолетни билети за полети с прекачване“, е с консорциума „България Еър – Посока – Кети“ ДЗЗД. Общата стойност на поръчката е 37 млн. лв. без ДДС, т.е., около 44 милиона с данъка.
По първа позиция имаше само още един кандидат – туристическа агенция „Юнайтед травъл ейджънси“ ЕООД, а по втората бяха „Калисто турс“ ЕООД, „Атлас травелс“ ЕООД, „Аеротур ММ“ ООД, „Империал – травел“ ЕООД и „Аргус травел интернешънъл“ ЕООД.
Всяка държавна администрация е длъжна да купува самолетни билети от двата консорциума. В списъка са включени и още структури, които до момента не са присъствали в него, става ясно от договорите. В него влизат за първи път Главна дирекция „Охрана“, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, КЗК, КРС, Министерския съвет, НОИ, НСИ, НЗОК, Патентно ведомство и Сметна палата, които до момента си провеждаха самостоятелно процедури. Голяма част от тях се водят независими органи и е странно как държавата ги вкарва под свой контрол с обществена поръчка, коментираха юристи.
Голямата процедура за покупката на самолетни билети от администрацията беше обявена при служебното правителство през миналата година и се проточи около 8 месеца с обжалвания по втората позиция заради предоставени ниски и сходни цени между играчите. На туристическия бранш направи силно впечатление, че в новите споразумения на централизираната поръчка присъства само по един изпълнител, а не на няколко фирми, както беше досега.
Срокът на действащото старо рамково споразумение изтече на 22 ноември 2023 г. след като беше удължено с две години заради пандемията. Стойността му беше 34 млн. лв. без ДДС и в него присъстваха четири фирми – консорциумът „България Ер – Посока“ ДЗЗД, и туристическите агенции „Хорнит“ ООД, „Аеротур ММ“ ООД и „Атлас травелс“ ЕООД. Почти цялото споразумение обаче е изпълнено само от консорциума „България Ер – Посока“ ДЗЗД, който е печелил и минипроцедурите във ведомствата, показва справка на финансовото министерство.