Снимки на състоянието на ЖП линията София-Елин Пелин, по която според съобщенията на министерството на транспорта трябва да се движат влакове със скорост 160 км/ч, публикуваха депутати от „Възраждане“ в социалните мрежи. Те обявиха, че са изпратили запитване до министъра на транспорта защо ЖП линията е в такова състояние и защо релсите не са прави, а огънати. Причината се оказа прекратен договор с фирмата изпълнител, която е трябвало да извърши модернизацията и ремонта.
„Това е недовършено строителство поради прекратяване на договора София-Елин Пелин. Вижда се положена релсо-траверсова скара върху баластов килим. Участъкът е между Казичене и Елин Пелин. В момента тече процедура по избор на изпълнител за довършване на модернизацията. Новият изпълнител ще добаластира, нивелира и ще приведе пътя в необходимата ос и ниво по проект. Естествено, този път не е в експлоатация“, отговориха от Национална компания „Железопътна инфрсатруктура“.
През 2022 г. държавната компания прекрати договора с изпълнителя на проекта за модернизация на жп линията от София до Елин Пелин – ДЗЗД „КЕЛЕТ АБ“.
Договорът с българо-унгарския консорциум на стойност 120 млн. лв. без ДДС включваше проектиране, строителство и доставка на материали за 23-километровия железопътен участък. Първоначалните срокове за завършване на обекта бяха до края на 2020 г. От датата на стартиране на договора фирмата изпълнител е извършвала основно доставки на материали, а реалният физически напредък за строителните дейности е бил едва 43%, съобщиха от държавното предприятие.
ДЗЗД „Келет АБ“ обединява унгарското дружество „Келет УБ“ и хасковската „АБ“, въпреки че и двете фирми нямат опит в жп строителството. „АБ“ изтегли и заем от Българската банка за развитие заради поръчката за жп линията, за да осигури банковата гаранция.
След прекратяване на договора заради неизпълнение на възложените дейности ДЗЗД „Келет АБ“ заведе дело срещу Национална компания „Железопътна инфраструктура“, което продължава и в момента.
Междувременно държавната компания обяви нова поръчка през 2023 г. за избор на нов изпълнител, която обаче отново е прекратена заради нарушения на 19 март тази година, показа проверка на Обективно.БГ в регистъра на обществените поръчки.
През февруари Национална компания „Железопътна инфраструктура“ е публикувала ново обявление за „Проектиране и строителство за модернизация на железопътен участък Искър – Елин Пелин от км 7+700 до км 22+846“, за определяне на прогнозна стойност на поръчката. До момента ценови оферти са направили две български компании – „Виа конструкт груп“ – за 87 милиона лева и „Обонато Билд“ – за 95 милиона лева.
Жп линията София – Елин Пелин е част от жп магистралата „Тракия“ от София до Бургас. Модернизацията на 23-километровата линия започна с европейски средства и държавно съфинансиране през 2018 г. и все още не е приключила 6 г. по-късно.