Easy Pay пуска банкомати

Въпреки развитието на финтех сектора дори в България все още значителна част от населението ползва пари в брой, което предполага и да бъдат предлагани решения за него.

Предложението на финансовия министър, което в крайна сметка бе прието в модифициран вид, компаниите да плащат заплати по банков път, напомни и за обективни проблеми – като този, че в малките населени места няма нито банкомати, нито ПОС устройства, от които да се възползват потребителите, за да платят.

Решението за малките населени места не е поставянето на банкомати, защото това е скъпа за поддържане услуга, а в безкасово плащане, коментира пред журналисти Георги Маринов, изп. директор на EasyPay и ePay.bg. Посочи и че няма как някои да се издържа от това да предлага събиране на битовите плащания, а по-скоро това е вариант за допълнителен източник към нещо съществуващо.

В същото време компанията от години предлага карта, чието издаване е веднага и е без такса. По нея потребителите могат за получават заплати и други плащания, а освен това могат да я захранват в брой в офисите на компанията.

Сега търговецът планира да развие своя мрежа от банкомати, които ще позволяват на физически лица и на малки фирми да зареждат сметките си с парите в брой, които са изкарали. Кампанията ще започне с 80 банкомата, като не бе уточнена в кои градове ще са разположени първоначално, но Маринов уточни, че идеята не е да са в малки населени места.

В отговор на въпрос той съобщи и че очаква до края на годината да може в офисите на „Изипей“ да се плаща и с карта, за момента е възможно това да става само в брой.

Кешът е популярен, но и технологиите се радват на интерес

Все повече потребители в България плащат през мобилен портфейл. Това показват данните на Българската финтех асоциация, представени от Филип Мутафис, изп. директор на „Paysera България“, който е член на борда на организацията. Цитира данни, според които над 80% от покупките в интернет средно за ЕС се плащат дигитално, а през 2022 г. глобално 49% от плащанията са били дигитални.

Посочи, че т. нар. плащания с иницииране, базирани на отвореното банкиране, се увеличават с над 30% през първото полугодие на 2023 г. спрямо същия период на миналата година по данни на компанията.

Плащането с иницииране дава възможност на купувачите да плащат директно от сметката си в банка или дигитален портфейл, без необходимост от въвеждане на данни от кредитна или дебитна карта. За разглеждания период новият платежен метод се нарежда на второ място след банковите карти по брой транзакции, сочи статистиката на компанията.

Повечето банки в България вече са създали техническа възможност това да става, но масово търговците все още не са въвели тази услуга на сайтовете си.

Тази възможност за плащане, която е финансово по-изгодна за търговеца, а по-сигурна за потребителя, е въведена с „Данните са показателни за растящия интерес към иновативните платежни методи и по-бързото адаптиране на потребителите към новостите във финтех сектора.

Услугата за иницииране на плащане има пълния потенциал да се превърне в алтернатива на картовите плащания онлайн заради високото ниво на сигурност за купувачите и по-добрите условия за търговците. Още повече с нея бизнесите могат да отговарят на търсенето на по-разнообразни и надеждни методи за плащане онлайн“, коментира Филип Мутафис, изп. директор на „Paysera България“.

По думите му трансформацията на финансовите услуги вече е в ход. Макар в България темпът на растеж да е по-нисък спрямо някои европейски страни, се вижда как постепенно плащането с иницииране присъства по-често в ежедневието на потребителите.

Мутафис посочи, че това по-защитено плащане е все по-популярно в някои страни от Западна Европа, като за момента е най-разпространено в Полша, Литва, Швеция, Великобритания. На практика то е алтернатива на картовото разплащане.