Електронните услуги на Регистъра на особените залози спестиха на гражданите близо 1 млн. лв.

Електронните услуги, които Информационно обслужване внедри в Централния регистър на особените залози (ЦРОЗ), са спестили на гражданите и бизнеса близо 1 млн. лв. за последните 14 месеца.

За периода по електронен път са подадени над 36 000 заявления, сочат данните на информационната система. Това спестява 50% от изискуемата такса, която се плащаше на гише преди 1 юли 2023 г. Най-много са подадените заявления за учредяване на залог, следван от заявките за лизинг и запори. Издадени са близо 14 000 удостоверения по електронен път, което е спестило значително време и близо 200 000 лв. на гражданите и бизнеса.

„С пускането в експлоатация на новата информационна система на Централния регистър на особените залози, завършихме цялостната реформа в регистърното производство“, каза изпълнителният директор на Информационно обслужване Ивайло Филипов. По думите му с въвеждането на регистъра са решени дългогодишни проблеми и е осигурена пълна публичност, прозрачност и проследимост на процесите. Платформата гарантира спазване на поредността на вписванията, което е изключително важно за регистърното производство и се превърна в гарант за кредитните институции.

Новият регистър е изцяло публичен и предоставя електронни услуги за всеки етап от подаване на заявления за вписване или промяна в обстоятелства по залог, обявяване на актове и други свързани действия по закон, до издаване на удостоверения и генериране на справки. Освен електронните услуги за граждани, ЦРОЗ има напълно функционално и изцяло електронен автоматизиран обмен със системата на Национална агенция за проходите (НАП) по отношение на запорите на имущество в обхвата на Закона за особените залози.

За последните 14 месеца, откакто информационната система на ЦРОЗ влезе в експлоатация, са подадени общо над 150 000 заявления, от които над 64 % са през автоматизирания обмен с НАП. За тях такса не се дължи. Други 30% са подадени по електронен път през Електронния портал за заявяване на електронни административни услуги на Агенция по вписванията. Подадените заявления на гише са намалели до незначителните 9 400 броя. Средно на ден се обработват по близо 320 заявления, което е в пъти повече, в сравнение с обработката на документите на гише, както това се случваше преди 1 юли 2023 г.

Възможността да се подават заявления по електронен път спестява значително време на гражданите, а от друга страна облекчава натовареността на служителите в службите по вписванията. От общия брой подадени заявления едва 9 % са отказани, което се дължи на по-малки допускани грешки или липсващи документи при използването на електронните административни услуги.