Държавната компания „Транспортно строителство и възстановяване“ (ТСВ) ще дострои част от железопътната линия София – Елин Пелин, а за другия участък ще бъде обявена обществена поръчка. Това съобщи заместник-министърът на транспорта Красимир Папукчийски пред Mediapool.
Договорът за модернизацията на жп линията беше сключен през 2016 г. с унгарско-българското обединение „Келет АБ“ за 150 млн. лв. сДДС. Финансирането е по механизма „Свързана Европа“. Още тогава имаше коментари, че обектът няма да бъде изпълнен качествено и в срок, тъй като компаниите нямаха опит в железопътното строителство.
Срокът за ремонта на 23-километровата жп линия, според първоначално подписания договор, беше 4 години. След като не успяха да го изпълнят, през януари 2021 г. беше подписан анекс към него за удължаване на срока с още 3 години и 62 календарни дни.
Година по-късно обаче нямаше видим напредък по изпълнението и през май 2022 г. договорът с обединението „Келет АБ“ беше прекратен от тогавашния транспортен министър Николай Събев. Причината – физическият напредък на строителните дейности беше едва 43%. На практика изпълнителят основно е купувал материали, а реално строителство няма. Въпреки това около две трети от сумата в размер на 87 млн. лв. му е била изплатена.
Унгарско-българското обединение е обжалвало решението за прекратяване на поръчката. В момента се опитваме да решим въпроса с извънсъдебно споразумение, за да не се забави довършването на обекта, каза Красимир Папукчийски.
Той посочи, че до седмица-две се очаква да започнат строителните дейности в участъка от София до жп спирка „Искър“ от държавното предприятие „Транспортно строителство и възстановяване“. За другия участък до Елин Пелин предстои да бъде обявена обществена поръчка.