Големи марки като Lidl, Coca-Cola и L’Oréal трябва да спрат да рекламират в „прокремълски“ медии на Балканите. Това се казва в писмо, изпратено от българския евродепутат от ГЕРБ Андрей Ковачев и негови колеги в Европарламента до 15 големи световни компании. Белгийският вестник Politico публикува писмото.
В него се казва, че 15-те марки трябва „стриктно да преразгледат [своите] рекламни политики, за да гарантират, че вашите разходи няма да финансират, дори неволно, търговски обекти, известни с разпространението на вредна дезинформация“, се казва в писмото, изпратено в четвъртък от българския евродепутат Андрей Ковачев и 15 други депутати: дясноцентристи, либерали, социалисти и зелените.
Целевите компании са Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L’Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung и Amazon.
Андрей Ковачев каза пред Politico, че „антидемократичните разкази от злонамерени сили са сериозна заплаха за нашата демокрация“, особено „в тази ключова изборна година“.
„Много медийни организации, които популяризират прокремълска дезинформация, често използват реклами, закупени от реномирани компании, за да укрепят доверието си“, твърди Ковачев, добавяйки, че тези марки не винаги са били наясно, че в крайна сметка могат да „подкрепят [проруски] пропагандни канали“.
Balkan Free Media Initiative – базираната в Брюксел неправителствена организация, която стои зад този ход – съобщи през 2023 г., че глобални марки, чрез агенции и рекламни фирми, харчат стотици милиони евро за сръбски и български медии, които разпространяват „руска“ пропаганда срещу Украйна.
Не става въпрос само за парите, се казва в писмото на депутатите. Репутацията и силата на тези марки „неволно придават на [тези медии] легитимност, изостряйки разпространението и въздействието на дезинформацията“.
Евродепутатите настояват компаниите да застанат на страната на „истината и почтеността, като внимателно преразпределят рекламните бюджети от платформи, които компрометират тези основни ценности“.
Говорител на GSK отговори, че компанията не рекламира на Балканите.
Говорител на Lidl каза, че вече е предприел действия „няколко месеца преди писмото“ и „значително е намалил“ разходите за сръбските каналите Pink TV и Happy TV от средата на 2023 г., като е спрял рекламата на последния през 2024 г. Lidl няма договорни отношения с всякакви „проруски медии в България“, добавиха от компанията.