Европрокуратурата разследва строежа на тунел „Железница“

Европейската прокуратура съобщи, че събира доказателства по подозрение за присвояване, злоупотреба със средства на ЕС и пране на пари, свързани с изграждането на тунел „Железница“ – най-дългият пътен тунел в България, който в края на февруари беше пуснат за движение.

По този повод в понеделник се провеждат претърсвания в шест фирми и четири частни къщи в два района на България. Имената на проверяваните компании, както и в кои райони се намират адресите, не се посочват в съобщението на прокуратурата на Лаура Кьовеши. Обиските са направени от Главна дирекция „Национална полиция“ (ГДНП) и Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС).

Новината е изненадваща предвид факта, че до момента публично не е съобщавано да има нередности и сигнали, свързани със строителството на тунел „Железница“. Той беше построен с европейски пари през изминалия програмен период 2014 – 2020 г., но пуснат в експлоатация преди малко повече от месец заради активизирали се свлачища, които трябваше да се укрепят.

Строител на тунел „Железница“ е консорциум „АМ Струма тунел 2018“, в който участват „Джи Пи Груп“ АД, „Глобал кънстракшън“ ООД и „Виа План“ ЕООД. Стойността на договора с тях е 215 362 525.40 лв. с ДДС (185 млн. лв. без ДДС).

Проверката започва след получен сигнал в Държавната агенция за национална сигурност (ДАНС). По него прокуратурата в София започва разследване, което разкрива, че едно от дружествата, които са част от консорциума, е заподозряно в няколко криминални престъпления, включително присвояване, злоупотреба със средства на ЕС и пране на пари, се казва в съобщението на Европейската прокуратура. Българската прокуратура дори повдигна обвинение на двама от собствениците на „Джи Пи Груп“ през 2018 г.,  но вече повече от 5 години няма информация какво се е случило с това дело.

В съобщението на Европейската прокуратура е посочено, че неназованото разследвано дружество е извършило в много кратък срок няколко фиктивни парични превода на стойност над 11 млн. лева (5.6 млн. евро) към верига от кухи дружества, което е довело до изтегляне на големи суми в брой от лица с криминални досиета. Тези дружества и лица фигурират и в друго текущо разследване на европейската прокуратура, свързано с инфраструктурни проекти в железопътния сектор. По това разследване прокурорите на Лаура Кьовеши също не са посочвали имена.

Как „Джи Пи“ спечели строежа на тунела?

Обединението „АМ Струма тунел 2018“ с водещ партньор „Джи Пи Груп“ спечели обществената поръчка за строителството на тунела през август 2018 г.

Решението на агенция „Пътна инфраструктура“ за избора на консорциума беше обжалвано от отстранената гръцка компания „Актор“. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши да се подпише договора с изпълнителя, но пътната агенция реши да изчака съдебното решение по случая. Причината беше, че малко след това се разгоря скандалът „Джи Пи Гейт“, свързан с други обществени поръчки с еврофинансиране, разкрити от сайта „Биволъ“. Тогава дори МВР забърка международен гаф с арести на журналисти, разследващи „Джи Пи Груп“.

Последва нареждане на тогавашния премиер Бойко Борисов компанията да бъде извадена от всички проекти с европейско и държавно финансиране.

След нареждането на лидера на ГЕРБ „Джи Пи Груп“ официално обяви, че се отказва от търга. Като мотив посочи „обществения интерес от предотвратяване на огромните загуби на държавния бюджет и в подкрепа на пътната безопасност“. Според ръководството на компанията, заради започналите проверки има реална опасност да не се спази графика за изпълнение на тунела и така има риск България да загуби финансирането на цялата магистрала „Струма“ и да връща пари в бюджета на ЕС.

В решението си обаче Върховният административен съд (ВАС) посочи, че няма никакви данни и доказателства, че „Джи Пи Груп“ се отказва от строителството на тунела и се произнесе в тяхна полза. Така компанията, която е една от големите в строителния бранш у нас, изгради най-дългия пътен тунел в България.

Кои са „Джи Пи Груп“

„Джи Пи Груп“ е сред най-големите строителни компании у нас. Две поредни години тя оглавява класацията за най-големи строителни компании по приходи на „Капитал 100“ за 2016 г. и 2017 г. Тогава годишните приходи на компанията възлизаха на около 200 млн. лв., но през последните три години те са около два пъти по-малко.

За изминалия програмен период 2014 – 2020 г. само от еврофондовете компанията е спечелила и изпълнила поръчки за около 500 млн. лв. самостоятелно или като участник в обединения. По-големите от тях са строителството на метрото (192 млн. лв.), западната дъга на околовръстното шосе на София (102 млн. лв.), ремонтът на столичната улица „Граф Игнатиев“, който стана нарицателен с „Хубаво е, но не е готово“ (22 млн. лв.), пречиствателната станция в Асеновград (37.5 млн. лв.), тунел „Железница“ (185 млн. лв.).

„Джи Пи Груп“ е компанията, за която тогавашният премиер Бойко Борисов каза, че има „витаещи съмнения“, че е свързана с бившия шеф на „Лукойл България“ Валентин Златев  и по тази причина прекрати свръх скъпия търг за строителството на магистрала „Хемус“.  Валентин Златев винаги е отричал да има нещо общо с компанията.

Официално по Търговския регистър първоначално мажоритарни собственици на „Джи Пи Груп“ бяха Георги Василев и Владимир Житенски. Връзката със Златев се обясняваше с Житински, защото „Джи Пи Груп“ е изградила или модернизирала над 100 бензиностанции на „Лукойл“, хотели на фамилия Златеви, включително столичния хотел „Хаят“.

Съпруга на Георги Василев пък е Анна Шехтова – близначка на манекенката Боряна Шехтова, която е майка на сина на избягалия в Дубай Христофорос Аманатидис-Таки, чиито обвинения за организиране на престъпна група за разпространение на наркотици бяха свалени от прокуратурата през 2014 г., писа навремето „Капитал“.

С днешна дата Георги Василев вече не фигурира като действителен собственик. Справка в Търговския регистър показва, че такива са Владимир Житенски (48.5%) и Владимир Лозанов (48.5%). Останалите 3% са на инж. Стефан Тотев, който е определен и като лице за контакт.

Във връзка с публикуваната информация за течаща проверка от Европейската прокуратура, свързана с изграждането на тунел „Железница“ от ДЗЗД „АМ Струма Тунел 2018“, категорично заявяваме, че „Джи Пи Груп“ АД не е обект на разследване. Компанията оказа пълно съдействие на органите на реда, предоставяйки всички изискани документи в хода на проверката, се казва в позиция на компанията, изпратена до Mediapool.

За останалите две компании – „Глобал кънстракшън“ ООД и „Виа План“ ЕООД, които заедно с „Джи Пи Груп“, са част от консорциума „АМ Струма тунел 2018“ построил тунел „Железница“, няма публична информация до момента да са проверявани за изразходването на евросредства.