ГЕРБ и ПП се надцакват с глобите за винетки

И ГЕРБ, и „Продължаваме промяната“ са внесли предложения, с които поправката на сгрешени данни – например регистрационен номер, при закупуване на винетки да се подобри в полза на шофьорите. Тази възможност съществува и сега в Закона за пътищата, но двете партии по отделно предлагат платените пътни такси да важат от датата на закупуване, а всякакви компенсаторни такси или глоби да бъдат възстановени, след като се установи фактическата грешка.

Предложения за ограничения в годишния брой глоби, ако шофьорите карат без платени винетки или тол, както и възможност за напомняне за сроковете на шофьорите, внесоха „Възраждане“ и „Демократична България“. БСП пък представиха законопроект с фокус върху тежкотоварния трафик, пише „Капитал“.

„Демократична България“ предложи и намаляване на комисионата на частните търговци на пътни такси, както и процент от таксите за преминаване на мостове и други съоръжения да отива в общините (пример беше даден с Дунав мост).

Всички тези предложени поправки минаха на първо четене в Комисията по регионална политика, но с уговорката, че ще бъдат изчистени преди второ четене. Предстои предложенията да се гледат и е пленарната зала.

По-малко глоби, повече шанс за промяна

Възможността за напомняне, че винетките изтичат, е включена в законопроектите на ГЕРБ, ПП и ДБ. Последните единствени са уточнили кой ще отговаря за изпращането на съобщението – Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), както и че агенцията и търговците на винетки и тол събират данни за контакт, за да може все пак да изпълнят това напомняне.

Освен това нарушителите няма да бъдат глобявани всеки ден, ако карат без да са платили пътна такса. Според идеята на „Възраждане“ те ще трябва да заплатят дължимите 300 лв. на нарушение само до три пъти в рамките на една година. „Демократична България“ пък са ограничили глобите до веднъж месечно, т.е. 12 пъти за година.

Всички присъстващи, включително омбудсманът Диана Ковачева, се обединиха, че посоката на тези промени е вярна и е необходимо да се подобри качеството на услугата за гражданите.

В рамките на дискусията неколкократно се спомена случая с жителите на село Пролеша, които смятаха, че не е необходимо да заплащат винетки, за да пътуват до София, тъй като бяха подведени от управлението на ГЕРБ. Георги Темелков, шеф на НТУ, сподели данни, че много от тези хора са засечени да пътуват без винетка и в други части на страната, т.е. са били нарушители далеч извън противоречивия район. Затова и беше подчертано, че трябва да се внимава да не се насърчава движението без платена такса.

Регионалният министър Иван Шишков няколко пъти подчерта, че Националното тол управление (НТУ) и доставчиците на пътни такси трябва да посочат срокове, в които е възможно софтуера да се обнови така, че да отрази законовите промени. Темелков обясни, че всичко може да се изпълни, но законодателството трябва да е адекватно, но все пак уточни, че ще е необходимо време и системата е сложна.

Той даде думата на Станислава Арнаудова, изпълнителен директор на „Интелигентни трафик системи“, по- големият от двата частни търговци на винетки и тол. Тя обясни, че възможността за корекции и сега съществува, но с въвеждането на имейл или телефон ще се увеличи риска от нови грешки, по-конкретно на местата за физическа продажба. Арнаудова добави, че ще отнеме време да се въведат новите интерфейси в цялата им партньорска мрежа, които са „големи вериги“. Тя включва oMV, A1, EasyPay, „Български пощи“ и т.н.

„На фона на огромната сума която беше похарчена ми се вижда крайно несериозно, че има невъзможно нещо да се свърши“, заключи Манол Генов.

Любимите доставчици – с по- малко права

Божидар Божанов от „Демократична България“ представи законопроект, в който се предлага т.нар. национални доставчици на услуги (частни фирми с лиценз да продават винетки и тол такси и да печелят от 7% комисиона от държавните такси) да нямат право да се рекламират в онлайн търсачките тип Google.

Той обясни, че ефектът от подобна реклама е гражданите да си купуват повече винетки от частните фирми (най-вече от „Интелигентни трафик системи“ и сайтът им vinetki.bg) и така всъщност косвено намаляват приходите за държавата, които да се инвестират в подобряване на пътната инфраструктура. Например справка на „Капитал“ показа, че през 2019 г. 20 млн. лв. от общо 392 млн. лв. събрани пътни такси са били комисиони за частни компании.

ДБ предлага ограничаване на комисионата на фирмите до 3%. Депутатът от БСП Манол Генов изрази несъгласие, като отбелязва, че трябва да се провери как е сметната комисионата при подписването на предните договори и дали ще покрива разходите на доставчиците. Все пак той подчерта, че са необходими повече пари за пътища.

В идеите на ДБ присъстват и конкретни изисквания към НДУ-тата. Досега критериите не бяха ясно посочени в закона, а подписването с първия доставчик се беше случило тайно и без обявяване на процедурата публична. ИТС има непреки връзки с австрийската компания Kapsch, която пък изгради системата за електронни винетки и тол. „Интелигентни трафик системи“ има приходи от 20.6 млн. лв. за 2021 г. и 2.8 млн. лв. печалба, както и 15 служители, като се занимава само с продажбата на пътни такси.

Генов се противопостави остро на предложението на ДБ за това определен процент от пътните такси, събрани по мостове, тунели и подобни съоръжения, да се отделя за общините, на чиято територия се намират. Божанов уточни, че тази част от законопроекта може да бъде оттеглена. БСП в полза на превозвачите

В законопроекта на социалистите се предвижда тежкотоварните автомобили да бъдат информирани за неправилно декларираните данни и да имат възможност да платят таксите в срок от 14 дни, като чак след това да бъдат глобявани. Т.нар. компенсаторни такси, които се плащат от превозвачите при установено нарушение, сега ще са дължими само когато превозното средство не е платило дължимата такса, няма маршрутна карта или договор с национален доставчик и в допълнение все пак не е платило пътните такси в двуседмичен срок.

В подкрепа на предложението на Генов се изказаха браншови организации като Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България и Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи се изказаха пред депутатите.

Димитър Димитров обясни, че превозвачи са глобявани на влизане в държавата още на първата рамка, тъй като сим картите на А1 в бордовите устройства нямат роуминг и още не са заработили. Освен това на някои места устройствата нямали покритие – на същия принцип като мобилните телефони, съответно имало пропуски в отчитането. С предложението на БСП тези грешки можели да се отчитат в полза на тежкотоварния трафик, който да плати дължимото.