Има държава! Всички срещу смъркащите се прахчета на чалгаджийката Диона

След първоначалната изненада и объркване на държавните институции как да процедират със скандалазиралите обществото енергийни прахчета за смъркане на основата на кофеин, в четвъртък редица ведомствата обявиха, че започват проверки. Реакцията идва след като реклама на въпросните прахчета със скандалната чалгаджийка Диона предизвика вълна от възмущение в социалните мрежи и призиви държавата да се намеси.

Възмущението е провокирано от това, че продуктът прави препратка към смъркането на кокаин и освен това лесно може да се предозира с кофеина, който е негова основна съставка. Иновативният продукт попада извън полето на регулациите и през вчерашния ден изненада контролните институции, но днес много от тях обявиха, че започват проверки.

Прокуратурата се самосезира за клипа с Диона

Софийската районна прокуратура обяви, че се е самосезирала по повод публикувания видеоклип от певицата Диона, в който се рекламира енергийното прахче. Проверката е възложена на Националната полиция, като ще се проверява дали има извършено престъпление срещу здравето.

Припомняме, че продуктът се рекламира като абсолютно легален и всичките му съставки са законни.

С това се оправда и самата изпълнителка Диона, която посочи, че преди да стане рекламно лице се е поинтересувала от съдържанието на прахчетата.

Тръгват проверки по магазините, ще спират временно прахчетата от продажба

Министърът на здравеопазването д-р Галя Кондева е разпоредила на Регионалните здравни инспекции (РЗИ) да извършат спешни проверки на магазини, за които има информация, че може да се предлага т.нар. „енергиен сниф“.

В проверките ще се включи и Комисията за защита на потребителите. От МЗ уточниха за Mediapool, че ако бъдат открити такива продукти в търговските обекти, „тяхната продажба ще бъде временно преустановена до уточняване на пълния качествен и количествен състав, указания за употреба и друга значима информация за продукта“.

След силната обществена реакция вчера стана ясно, че Комисията за защита на потребителите ще санкционира дистрибутора на прахчетата с до 30 000 лева, но само защото  липсва информация на сайта на търговеца за адреса и форма за отказ от поръчката.

Междувременно експерти на Министерството на здравеопазването са извършили мониторинг на места за продажба от разстояние, като е изготвен списък, по който също ще бъдат извършени проверки. Информацията ще бъде предоставена и на останалите компетентни органи.

Правят оценка на безопасността на продукта

„След установяване на произхода на продуктите, веригата на доставки, както и вложените суровини и съставки, ще бъде изготвена преценка за безопасността на предлаганите продукти чрез назална употреба, както и необходимостта от предприемане на мерки, целящи евентуално ограничаване или забрана“, казаха от Министерството на здравеопазването.

Оттам заявиха, че официален сигнал във ведомството за конкретните продукти е постъпил на 26 август, понеделник. В резултат на това са изискани становища от експерти от Националния съвет по наркотични вещества и Националния център по обществено здраве и анализи.

Скандалът стигна и до СЕМ

По-късно в четвъртък стана ясно, че въпросът е стигнал и до Съвета за електронни медии (СЕМ). От вчера насам в СЕМ са постъпили 22 сигнала по повод клипа на Диона, рекламиращ енергийна напитка в прахообразен вид, съобщи изпълняващата длъжността председател Габриела Наплатанова.

„Бяха зададени и на нас въпроси, свързани с регулацията онлайн, за която СЕМ няма правомощия по закон“, посочи Наплатанова. По думите ѝ в една трета от европейските държави има стриктни правила и регулация върху съдържанието, публикувано от т.нар. влогъри и инфлуенсъри – хора с влияние върху аудиторията в мрежата, върху съдържанието. Тази регулация е на базата на техния приход от реклами онлайн, на размера на аудиторията и на характера на създаваното съдържание, допълни Наплатанова.

Действително има един превес върху регулацията на традиционните медии, а в онлайн пространството създателите на съдържание рекламират какво ли не, включително редица незаконни продукти, отбеляза Симона Велева, член на медийния регулатор.

Според Галина Георгиева, член на СЕМ, обаче регулаторът няма капацитета за вменяване на ангажименти, свързани с регулиране на инфлуенсърите.