Инж. Валя Ставрева: Работим по ключов участък, свързващ България със Сърбия и Централна Европа

Инж. Валя Ставрева, ръководител на звено за подготовка, управление и изпълнение на проект „Модернизация на железопътната линия София – Драгоман – сръбска граница, жп участък Волуяк – Драгоман, фаза 2“, разказва за предизвикателствата при модернизацията на участъка.

Какво се случва по направлението София – Драгоман?

– Работим по ключов участък от европейския коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“, свързващ България със Сърбия и Централна Европа. Проектът „Волуяк – Драгоман, фаза 2“ е в напреднал етап – с реален напредък на терен.

Какво включва проектът?

✔️ Удвояване на 27 км и модернизация на 6,4 км жп линия

✔️ Внедряване на ERTMS: ETCS ниво 1, GSM-R, диспечерска централизация и SCADA

✔️ Модернизация на коловозното развитие и нови приемни здания в гари Костинброд, Петърч, Алдомировци и Драгоман

✔️ Изграждане на нова гара Сливница и ново приемно здание

✔️ Нова тръбоканална мрежа

✔️ 5 пътни надлеза, 5 пътни подлеза, 3 жп моста

✔️ 4 нови пешеходни надлеза, 1 нов пешеходен подлез и реконструкция на 1 съществуващ

 – Какво е постигнато досега?

– Завършени са двата пътни надлеза в участъка Петърч – Драгоман, с подписан Акт 16 и въведени в експлоатация от 03.07.2025 г.

Напредък по новото трасе: изграждане на долно строене на железния път в участъка Волуяк – Костинброд, изграждане на фундаменти за контактна мрежа Костинброд – Петърч, изградени са фундаменти и са монтирани стълбове за контактна мрежа Волуяк – Петърч, изградени са 6 бр. водостоци под трасето на жп линия Волуяк-Костинброд, изграден е насип за нова жп линия успоредно на автомагистрала Европа в района на гр. Сливница, извършва се подготовка за полагане на релси в района на гр. Сливница, изгражда се нов пешеходен надлез в гара Драгоман, в ход са дейности по подготовка за изграждане на нови коловози в гара Драгоман и изграждане на фундаменти на стълбове за контактна мрежа в района на гара Драгоман.

Подготовка за внедряване на системите за сигнализация и телекомуникации, чрез изграждане на тръбно кабелна мрежа.

Защо е важно?

– Времето за пътуване София – Драгоман ще бъде съкратено от 62 на 32 минути, с което ще се подсигури по-бърз, по-удобен, по-надежден и привлекателен начин за пътуване за районите в участъка Волуяк-Драгоман до и от столицата. С удвояването на линията и достигане скорост на движение на влаковете до 160 км/ч, хората ще стигат по-бързо до работните си места, до образователни и административни центрове. С една по-добра и надеждна транспортна свързаност, отчитайки и близостта на автомагистрала Европа, районите ще станат по-привлекателни за туризъм и инвестиции, разкриване на нови работни места и икономически растеж.

Много по-безопасно: премахването на пресичанията на едно ниво, нови подлези и надлези, изграждане на шумозащитни заграждения в урбанизираните територии, ще намалят риска от нерегламентирано пресичане на жп линиите и инцидентите. Изграждането на нови пешеходни подлези и надлези, снабдени с асансьори, ще улесни достъпа до пероните и за хора с намалена подвижност, без да е необходимо да пресичат жп линиите, за да преминат от перон до перон.

Увеличава се капацитетът: създава се възможност за преминаване на по-дълги и по-тежки товарни влакове с дължина до 740 м към Република Сърбия, което ще насърчи търговията между двете държави и в дългосрочен план ще доведе до икономически растеж за държавите от Западни Балкани, включително България, Сърбия и Гърция.