ИЗМАМА: Ето как хипермаркетите ни бъркат в джоба

От началото на тази година някои от големите търговски вериги продават ястия от топлите витрини и насипни продукти, като задължително начисляват по 20 стотинки за опаковка.

В касовата бележка пластмасовата кутия се появява като самостоятелен артикул. Тя се таксува дори когато клиентът я е отказал и е взел съответния продукт в своя опаковка или в пликче.

Това е нелоялна търговска практика, посочват от платформата „Ние, потребителите“. И напомнят, че от следващата година пластмасовите опаковки вече са забранени, затова вероятно търговците се опитват да изчистят залежали количества.

От платформата са получили сигнал на гражданин, който си е закупил маслини и въпреки че е убедил продавача да ги постави в пликче, на касата все пак му е таксувана и пластмасова кутийка от 20 ст. като самостоятелен артикул със съответната цена.

От специално поставени табели в търговските обекти става ясно, че задължителното начисляване на 20 ст. за опаковка е по нова Наредба за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда.

Търговците твърдят, че тя въвежда нови правила, които забраняват ястията от топлите витрини и насипните продукти да се поставят в донесени от клиента съдове за многократна употреба. Не става ясно обаче, защо ако продуктите се поставят в безплатните найлонови торбички, на касата се таксува пластмасовата кутийка.

„Това означава, че са определени артикули, за които най-вероятно баркодът, който се издава след измерването на везната при отпечатването на етикета, автоматично добавя и отделно таксуване на опаковка. Изключение могат да правят продукти като пилешки бутчета, кюфтета и др., които се поставят в специални пликове, без заплащане за тях“, разяснява Габриела Руменова от „Ние, потребителите“.

В същото време проверка на „Ние, потребителите“ показва, че има търговски вериги, които предоставят възможност на клиентите си да донесат свои съдове, в които да бъдат поставени избраните от тях продукти.

„Повечето домакинства имат многократни кутии за храна. Подходът за всеки продукт от топлата витрина потребителите да бъдат задължавани да си купуват опаковки от по 20 ст., които съвсем скоро изхвърлят, не кореспондира с посланията за устойчиво намаляване употребата на пластмаса и насърчаване на прехода към кръгова икономика и щадящо природата отговорно поведение“, коментира Руменова.

„Приканваме веригите, които не предоставят възможност на клиентите си да избират дали купуваните от тях храни от топлата витрина да бъдат поставяни в кутии от вкъщи или в тези на търговеца срещу допълнително заплащане, да се присъединят към добрата „зелена“ практика на конкурентите им и да не създават лоша търговска практика, която при това граничи с нарушаване на потребителските права.

За катализирането на този процес апелираме към потребителите да се интересуват активно и да предпочитат обекти, които предлагат опцията „многократни кутии за храна от вкъщи“, заяви Руменова.