През 2023 г. бяха продадени най-скъпото шотландско уиски, най-скъпото Ferrari (Ferrari 250 GTO) и най-скъпият син диамант. Рекордни суми бяха платени и за смъртоносен меч и други луксозни предмети.
Годината беше успешна за повечето от големите аукционни къщи, но според Knight Frank Luxury Investment Index (KFLII), следящ представянето на 10 от най-популярните луксозни инвестиции, това не е точно така.
За втора поредна година индексът се оцвети в червено, въпреки че спадът е само от 1%.
Кои са печелившите инвестиции от миналата година и как се представят луксозните стоки в последните 10 години?
Произведенията на изкуството и бижутата са повишили цената си със съответно 11 и 8 на сто през 2023 г., докато стойността на часовниците и монетите нараства с 5 и 4%. Минимални повишения има и при диамантите, и при виното, които отчитат ръст 2 и 1 на сто.
Най-слабо се представя уискито, което губи 9% от цената си за 2023 г., докато колите и луксозните чанти поевтиняват с 6 и 4 на сто. Минимален спад има и при луксозното обзавеждане (-2%).
В последните 10 г. най-силен ръст се отчита при отлежалото и рядко уиски (280%), докато виното и часовниците повишават стойността си със 146 и 130 на сто.
Двоен ръст има и при произведенията на изкуството. На обратния полюс са диамантите, добавили едва 8 на сто към цената си.