Кой крив и кой прав за милиардите за АМ „Струма“

Тази седмица в сериозен спор влязоха институциите в лицето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), в частност министър Иван Шишков, и природозащитници. Повод беше първа копка на пътен възел „Кресна“, който е част от договор за участъка в дефилето.

Въпросният участък е болна тема от години. Държавата не може да узакони вариант на трасето, който едновременно да е екологичен, да получи благословията на Брюксел, откъдето идват парите и да се вмести в разчетите. Ето ситуацията към момента.

Това, което знаем: Договорите за строителство на въпросния лот 3.2 от „Струма“ са сключени тайно – не бяха съобщени официално или споменати дори мимоходом от Шишков или Агенция „Пътна инфраструктура“. Те са сключени с фирми от групите на ГБС и на „Грома холд“ и са за над 1.1 млрд. лв.

МРРБ издаде разрешение за строеж само на пътен възел след Кресна на 3 май и първа копка беше направена на 16 май. За минаването през дефилето няма окончателно одобрено трасе – дали да се строи само в едната посока източно от дефилето и да се използва Е-79, или цялата „Струма“ да се изнесе от дефилето.

Пари за участъка няма – проектът трябва да бъде одобрен от Европейската комисия (EK), за да се отпуснат средства. Цялата стойност на двата договора е над 1.1 млрд. лв. с ДДС. Самата ЕК каза за „Капитал“, че засега не е потвърдила дали проектът, откъдето и да минава, отговаря на законите на ЕС.

Това, което не знаем: дали Европейската комисия ще приеме използването на Е-79 в едната посока и ще финансира проекта; откъде ще минава магистралата в крайна сметка и този пътен възел предопределя ли всъщност трасето на останалата част от участъка.

И това, което питаме: нужно ли беше да започне този пътен възел сега или можеше да се изчака, докато не стане ясно кое ще е трасето все пак. Както и как държавата ще гарантира, че е адресирала всички притеснения на Брюксел, защото от там от години се чува неодобрение за това как България всъщност работи по този проект.

Защото вината далеч не е само на протестиращи и природозащитници. Истината е, че институциите не си свършиха работата качествено, затова и в дефилето „Струма“ е недостроена.