Коледен подарък: Тол таксите за превозвачите няма да поскъпват

Служебното правителство на Гълъб Донев подготвя коледен подарък за превозвачите. Поскъпването на тол таксите за камиони и автобуси, които най-много рушат пътищата и замърсяват околната среда, а за третокласната пътна мрежа не плащат и стотинка, ще бъде отложено с 4 или 6 месеца.

Решението се очаква да бъде взето на последното заседание на Министерския съвет за тази година – на 29 декември. Това научи Mediapool от вицепремиера и министър на транспорта Христо Алексиев и министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Неофициално пътни експерти коментираха пред Mediapool, че отлагането на вдигането на тол таксите идва под натиск на голяма пловдивска фирма с връзки в президентската институция.

Ако правителството вземе такова решение, това ще е поредното отстъпление под натиска на превозвачите. Така ще се запази порочният модел, въведен по времето на третото правителство на Бойко Борисов – приходите от леки коли, които плащат електронна винетка за ползването на цялата пътна мрежа, да са повече от приходите от тол такси, които плаща тежкотоварният трафик. Такова нещо няма никъде по света и съществува единствено в България.

Тол системата беше въведена на 1 март 2020 г. с редица отстъпки след заплахи за блокади на пътища и магистрали от страна на превозвачите. Намалени бяха първоначално обявените цени както и обхватът на тол системата – изключени бяха пътищата втори и трети клас.

Въпреки това последва гратисен период за превозвачите, през който не плащаха за ползването на пътищата, заради въведеното извънредно положение във връзка с Covid-19.

Ефектът от отстъпките пред бранша беше десетократно по-малко приходи от тол такси спрямо първоначално планираните. Въпреки това, през изборната 2021 г. не бяха предприети промени в плащането на тол таксите и винетките. Така съотношението между приходите от винетки и тол такси беше 2:1 в повече за транспорта, който най-малко руши пътищата – леките коли.

Нещо повече тировете безпрепятствено рушаха наскоро ремонтирани с европейски средства пътища. Най-яркият пример за това е пътят за Видин през село Арчар, за който плащат 0 лева.

Така „печатницата за пари“, както бившият премиер Бойко Борисов наричаше тол системата и от която се очакваха приходи от около 1 милиард лева годишно, на практика все още трудно достига и половината от тези бленувани средства за нови магистрали. По данни на Агенция „Пътна инфраструктура“ за 11-те месеца на тази година приходите от тол такси възлизат на 243 млн. лв., докато от е-винетки са за 268 милиона лева.

Всичко това става на фона на километричните опашки от тирове по българските граници. По данни на транспортното министерство само през ГКПП „Капитан Андреево“ преминалите тирове през тази година са със 150 000 повече спрямо 2021 г. Причините за това са няколко. От една страна превозвачите най-вероятно продължават да ползват безплатната пътна мрежа. От друга има съмнения относно контрола върху постъпленията от тол таксите и дали всички те влизат в държавния бюджет.

Правителството на Кирил Петков и тогавашният вицепремиер и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов обещаха да променят този порочен модел. След серия от срещи с превозвачите и компромиси от двете страни се взе решение за поскъпване на тол таксите на две стъпки – от 1 юли 2022 г. и от 1 януари 2023 г. Предложени бяха и законодателни промени, които обаче не минаха през парламента, тъй като правителството на Кирил Петков падна от власт.

Другата добра новина беше, че винетките за гражданите ще поевтинеят от 1 януари 2023 г. Това се запазва, но пък поскъпването на тол таксите ще се отложи.

„Ще отложим с до 6 месеца повишението на цените на тол таксите за товарни автомобили, които трябваше да поскъпнат от началото на Новата година“, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков пред телевизия „Нова нюз“ в четвъртък.

Според него гражданите с леките си автомобили не бива да понасят по-голямата тежест при поддръжката на републиканската пътна мрежа, но и увеличаването на тол таксите в този момент означава да бъде наказано цялото общество с по-висока инфлация.

„Ефектът от повишаването на ставките на тол таксите в средата на тази година не е такъв, какъвто се е очаквало. Парите, които се събират в момента не са достатъчни нито за поддръжката на пътищата, нито за ново строителство“, коментира още Иван Шишков.

Той подчерта, че по-високата цена на тол таксите удря директно българските превозвачи, които возят български стоки и продукция. Вдигайки цените им, ще накажем сами себе си, смята арх. Шишков.

„Няма направени сметки и разчети колко от товарните автомобили, движещи се по републиканските пътища, са български и какъв е процентът на транзитния трафик, няма ясен механизъм. С отлагането на новите тарифи, ще направим и разчети как тол таксите да се събират по-справедливо“, коментира още той.

Вицепремиерът и министър на транспорта Христо Алексиев потвърди, че се планира отлагане на вдигането на тол таксите. Той уточни, че все още не е взето решение дали да бъде с 4 или с 6 месеца. Целта ни е да се направи цялостен анализ на слабите постъпления от тол такси, за да променим модела на събирането им, за да се увеличат приходите от транзитните превози, коментира Христо Алексиев.