Предизборната кампания на местните избори през октомври 2023 г. на „Продължаваме промяната – Демократична България“ е била най-скъпата – общо 1 686 366 млн. лв. След тях се нарежда ГЕРБ с предизборна кампания за 1 377 186 млн. лв., всичките взети от държавната им субсидия.
Най-малко струва кампанията на „Има такъв народ“ – 224 633 лв., съобщиха днес от Сметната палата. Те публикуваха отчетите на участниците в изборите за кметове и общински съветници на 29 октомври 2023 г. Става дума за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания.
640 от участниците в местните избори през октомври са подали отчет за приходите и разходите във връзка с предизборната кампания. Осем от участниците в изборите изобщо не са дали отчет. От Сметната палата не уточняват кои, но започват два одита за съответствие на декларираните приходи и извършените разходи в случаите, когато са над 1000 лв.
„Продължаваме промяната – Демократична България“
Финансирането на кампанията на коалиция ПП-ДБ струва общо 1 686 366 млн. лв.
Общите разходи за външни услуги на ПП-ДБ в кампанията, което включва разнообразните медийни услуги, разходи за „флаери, диплянки и брошури“, са 815 649 лв.
За реклама в печатни медии ПП-ДБ са дали 126 162 лв., а за електронни – 426 313 лв. През изминалата предизборна кампания БНТ е получила 114 171 лв. от ПП-ДБ, а БНР – 12 354 лв. Други радиостанции са получили 27 853 лв. от ПП-ДБ. В графа „други доставчици за аудио-визуални медийни услуги“ са похарчени 271 933 лв.
Според отчета, публикуван от Сметната палата, ПП-ДБ са заделили общо 1 023 835 лева собствени парични средства.
ГЕРБ
ГЕРБ са платили 1 377 186 лв. от държавната си субсидия. Партията на Бойко Борисов не е декларирала никакви дарения за предизборната си кампания.
За медийни услуги ГЕРБ са платили 679 885 лв., най-много от тях на „електронни издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания за онлайн новинарски услуги“ – 466 047 лв.
„Възраждане“
От партията са заделили 828 100 лв. от държавната си субсидия за кампанията. Общото финансиране на „Възраждане“ възлиза на 946 132 лв.
Разходите за медийни услуги са общо 541 906 лв., като партията на Костадин Костадинов е платила най-много пари за реклама по електронни медии – 344 836 лв.
ДПС
Общото финансиране на кампанията им възлиза на 670 637 лв.
Според подадения от вече оттеглилия се парламентарен лидер на движението Мустафа Карадайъ ДПС са заделили 670 637 лв. лични средства за предизборната кампания през октомври. Според отчета 536 972 лв. от тях идват от държавната субсидия, а 133 665 лв. от членски внос.
БСП
Общото финансиране за кампанията на партията на Корнелия Нинова е 426 658 лв.
Партията е предоставила 311 966 лв., още 42 475 лв. са дошли от дарения, а допълнително 75 829 лв. от средства на издигнатите от коалицията кандидати.
За медийни услуги БСП е платила общо 200 916 лв.
„Има такъв народ“
От партията на Слави Трифонов са заделили 143 537 лв. лични средства. Общата цена на цялата им кампания е 224 633 лв.
От парламентарно представените партии ИТН са изхарчили най-малко за медийни услуги – едва 149 847 лв.
Сметките за извършените дарения и предоставените средства от участниците в изборите според Единния регистър по Изборния кодекс възлизат на:
Общ брой на направените дарения от физически лица: 1154
Общ размер на направените парични дарения: 2 304 770 лв.
Обща стойност на направените непарични дарения: 43 965 лв.
Общ брой на предоставените средства от кандидати и членове на инициативни комитети: 1864
Общ размер на предоставените парични средства: 2 088 632 лв.
Обща стойност на предоставените непарични средства: 486 102 лв.