Пътища в община Гълъбово са осеяни с дупки като лунни кратери

Made in Bulgaria: „Експресен ремонт“ за 17 млн. приключва за петилетка

През март 2022 г. жителите на село Обручище, край Стара Загора, излизат на поредния си, пети протест срещу лошите пътища. Причината – все не идва ред за ремонта на пътя между селата в община Гълъбово, независимо кой е на власт.

Третокласния път Мъдрец – Искрица – Медникарово – Обручище е строен през далечната 1976 г. и оттогава ремонт не му е правен. Днес е осеян с множество дупки, пропадане на пътното платно, пукнатини, значителни отцепвания на земния насип при подходите. Такива са констатациите на агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Пътната артерия е важна за региона. Осигурява връзка с минно-енергийния комплекс ТЕЦ „Марица изток 3“, рудник „Трояново-3“, завода за гипсокартон и на селата с общинския център Гълъбово.

Така в края на март 2022 г. е обявена обществена поръчка по „бързата процедура“ за избор на изпълнител. Тогавашният вицепремиер и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов (ИТН), който днес е депутат, обещава до края на април 2022 г. ремонтът да започне.

Година по-късно не само няма ремонт, но пътната агенция дори все още не е одобрила представения от изпълнителя в началото на декември 2022 г. проект.

Към момента АПИ дори не се ангажира да посочи, кога евентуално ремонтът на пътната отсечка ще започне. Това става ясно от отговора на пътната агенция до Mediapool.

Обществената поръчка за избор на изпълнител за ремонта на 15.7 км от пътя между селата Мъдрец и Обручище беше тест за управлението на правителството на Кирил Петков дали ще има промяна в практиката на АПИ. Това може би беше причината в надпреварата да се включат 12 кандидати – нещо невиждано от времето, когато регионален министър беше Росен Плевнелиев в първото правителство на Бойко Борисов.

Развоят на събитията показа, че промяна няма въпреки еуфорията, обхванала част от строителния бранш. За изпълнител беше избрано обединение от фирми „Раднево ленд“ ДЗЗД начело с „БГ Ленд Ко“ с цена от близо 16.5 млн. лв. без ДДС.

Цената на обединението „Раднево ленд“ ДЗЗД естествено не беше най-ниската, но била „конкурентна“ по думите на тогавашния пътен шеф Тодор Василев, за когото някой днес едва ли си спомня.

По-интересното в случая бе, че единият от собствениците на лидера в обединението „БГ Ленд Ко“ имаше връзка с партията на Слави Трифонов – „Има такъв народ“.

Но това също едва ли е изненада. Важното беше ремонтът да се направи бързо.

Договорът с обединението е подписан през септември 2022 г. Съгласно него то трябваше в срок от 60 дни да представи проект за ремонта на пътя. Обществената поръчка беше на инженеринг – проектиране и строителство.

И тук започва драмата, но не за компанията, която представя в срок проектната документация – в началото на декември 2022 г., а за пътната агенция. Тя вече е с ново ръководство след назначаването на служебното правителство на президента Румен Радев и очевидно този път вече не е приоритетен за ремонт.

Без яснота кога ще бъде одобрен проектът

Така вече пети месец представеният проект отлежава в нечие шкафче в пътната агенция, става ясно от отговора на АПИ до Mediapool.

В него е посочено, че изработването на техническия проект преминава през три междинни етапа. До момента изпълнителят на обекта е изпълнил първия междинен етап от проектирането. Разработката предстои да бъде разгледана на Експертен технико-икономически съвет в пътната агенция в края на април 2023 г., уточняват от АПИ без да посочат каква е причината за забавянето.

Затова пък обясняват, че „първият проектен етап е основополагащ, като касае прецизирането на проектната разработка в план и профил, отразявайки всички становища на заинтересованите страни и компетентните институции“.

„Целта на АПИ е да се изготви качествена проектна разработка, която е отправна точка за изпълнението и получаването на строителен продукт с необходимото качество“, се казва още в отговора на пътната агенция.

„След приемане на Експертен технико-икономически съвет на първи междинен етап и отстраняване на бележките от комисията, срокът спира да тече до тяхното отстраняване, след което се продължава с втори етап по изготвянето на техническия проект, а третият етап е окончателното предаване на проекта“, разясняват процедурата от АПИ.

Като се вземе предвид, че за първия етап, който все още не е приключил, досега са отишли осем месеца и ако АПИ продължи да работи със същото темпо, то в близките две-три години не се очертава ремонтът на пътя да започне.

Ремонтът на пътя ще започне след цялостното изработване и приемане на проекта и издаване на разрешение за строеж, казват от АПИ без да се ангажират кога ще се случи това.

Отделно по договор срокът за изпълнение на строителните дейности е 540 календарни дни и започва от датата на откриване на строителната площадка. Това означава че самият ремонт ще отнеме минимум година и половина при положение, че не изникнат някакви непредвидени обстоятелства.

Така калкулацията на всички етапи на „експресния“ ремонт на пътя между селата в община Гълъбово, както беше рекламиран, може да отнеме и петилетка с този темп на работа на експертите в АПИ.