НАПЕЧЕНО: Детектор на лъжата заради кражбите от АМ „Тракия“

Техническо чудо от Хърватска ще покаже как е изградена магистралата без да се реже асфалтът

Служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков продължава да проверява качеството на ключовите шосета, но и продължава да не дава официална информация за резултатите.

В интервю за бТВ той съобщи, че през уикенда е започнала инспекция на магистрала „Тракия“ с внесеното от Хърватия техническо „чудо“ – скенера, който показва без рязане на настилката и взимане на проби как е изграден пътят.  На прицел сега е отсечката между Чирпан и Стара Загора, пусната в експлоатация през 2007 г., която бързо се напука и нагъна.  Заради плачевното й състояние шофьорите нарекоха тази част от магистралата  „Тракийско море“, а скоростта по нея бе ограничена като за междуселско шосе.

През 2021 г. се наложи да се прави тежък основен ремонт на злополучния участък на цената на ново строителство.

Сега служебният министър твърди, че има сигнал за незаконно строителство. Веднага след обследването на отсечката от „Тракия“ георадарът ще бъде пратен за обследване на участъка между Драгоман и ГКПП Калотина от магистрала „Европа“, който предстои да бъде пуснат в експлоатация в края на май, обясни Шишков.

Той каза, че до края на април се очакват резултатите от проверката на Северната скоростна тангента. И за този път, както и за отсечката от магистрала „Хемус“ между Софийското околовръстно шосе и гара Яна, временният министър вече няколко пъти съобщава, че хърватският скенер е потвърдил това, което са показали и взетите по-рано проби с рязане на ядки – асфалтовият слой е с 5-6 см по-тънък от това, което е било заложено по проект.

Странно е обаче, че вече дълги седмици Шишков не огласява официално резултати от приключилите проверки. Преди изборите той обясни, че не искал да коментира тази тема, за да не го обвиняват, че се опитва да злепоставя определени партии. Но изборите минаха, а официална информация все още няма – нито за ядките, нито за видяното чрез хърватския скенер.

Експерти нарекоха умната техника „детектор на лъжата“ и обясниха, че подобни машини се използват в цяла Европа. Неизползването на георадари за диагностика на шосетата у нас вероятно никак не е случайно – просто е поредното доказателство, че държавата предпочита да си затваря очите, вместо зорко да контролира как се строят и поддържат пътищата.

Напредък

Служебният министър съобщи, че до 10-15 дни се очаква да започне строителството и на участъка от магистрала „Европа“ между София и Сливница. Там е имало забавяне с ПУП – подробния устройствен план, но сега се работи с бързо темпо и отчуждителните процедури за трасето са на финала, увери Шишков.

Очаква се до 1 август да приключи укрепването на свлачището преди тунела „Железница“ на магистрала „Струма“. Първо ще пусне движението в едната лента от Гърция към София, а след няколко месеца ще бъде пусната и другата лента, обясни министърът.

Той даде и информация за напредъка по АМ „Хемус“:  На лот 9 вече текат отчуждителни процедури, след като е бил одобрен ПУП. Проектите за лотове 5 и 6 се преработват заради недомислия и след това и по тях ще тръгне строителството. На лот 4 положението е сложно, защото има „доста напреднало незаконно строителство“.

Дали изграденото ще бъде разрушено, или ще му бъде даден статут на „търпим обект“, зависи от това дали  депутатите ще приемат такива промени, които да узаконят построеното.

Амбиции

Арх. Шишков се похвали пред бТВ, че при служебния кабинет са пуснати в експлоатация 6,5 км от магистрала „Европа“ (между Драгоман и ГКПП „Калотина“), 7,5 км между Мездра и Ботевград, обхода на Новачене, 16,5 км от магистрала „Хемус“ в участъка от Буховци до Белокопитово, 3-километровата отсечка на АМ „Струма“ преди Симитли, обходът на Бургас. Освен това били подготвени проекти за над 100 км шосета.

Благодарение усилията на екипа на МРРБ по време на служебното правителство бе одобрен и Подробният устройствен план на магистралата Русе – Велико Търново в участъка на град Бяла, което ще даде възможност строителството там да започне през месец септември тази година.

Министър Шишков заяви, че служебното правителство работи здраво, така че да даде „хоризонт за развитие на инфраструктурата в България за следващите десет години.“

Думите му са пореден пример за прекомерните амбиции на временното правителство, чиято задача бе да организира провеждането на поредните предсрочни избори.

Проверки разни

”Истината е, че на няколко магистрали направихме проверки по различни причини. Основната причина за регионалното министерство е това да знаем в какво състояние са пътищата и как трябва да ги ремонтираме. Тези, на които направихме проверки, бяха в очевидно лошо състояние. Част от тях обаче съвпаднаха с преписки на Министерството на вътрешните работи и с проверки по искане на прокуратурата.

На магистрала ”Хемус”, от София до Яна, ноември бяха направени проверки по искане на МВР“, обясни наскоро ресорният министър. И посочи, че по нареждане на прокуратурата седмица преди изборите са били взети проби – през 250 м, на обща площ  2000 кв.м . „Имаме тенденция, че при всяка проверка се оказва наистина липсващ асфалт““, обобщи Шишков.