училище
училище

Неочаквана ваканция: Учениците почиват на 14 май

Кметът на София Васил Терзиев обяви неочаквана ваканция – утрешния ден е неучебен за всички ученици. Причината е стачката на шофьорите от градския транспорт.

От 4 часа сутринта утре до 12 часа на обяд протестът на работещите в градския транспорт ще преустанови движението на всички трамваи, автобуси и тролейбуси. Ще работи само метрото.

След разговор на кмета Терзиев с шефовете на авто- и електротранспорта, които са уверили, че ако няма ескалации на протеста, шофьорите имат готовност да работят по график. Това важи и за метрото.

„Опасенията ни са, че може да има блокиране на изходите на депата и това да доведе до невъзможност автотранспорта и електротранспорта да работят. Разбираме и уважаваме справедливото право на протест, но се надяваме това да протече без ексцесии и допълнително напрежение, както и всеки да има възможност да си изпълни задачите, без да страдат софиянци“, допълни кметът.

Причината за протеста, е че шофьорите в транспорта не са съгласни с предложеното увеличение от 100 лева на заплатите им.

Протестът ще бъде под надслов „Достоен труд – достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!“.

Средната брутна заплата в автотранспорта на София в момента е около 3900 лв. за водач, в метрополитена около 4600 лв., като не са включени 300 лв. за храна на месец.

От 2018 г. до момента заплатите са се качили средно с около 150%, но това не е решило нито един от системните проблеми.

„Продължаваме да мислим и да си говорим за увеличаване на възнагражденията, но позициите ни се разминават. За нас не става въпрос за желание, а за възможности. От нас се очаква да имаме отговорно отношение към всичките ключови системи в града, към хората, заети във всички звена, както и да търсим най-правилните дългосрочни решения за всички. Не е нежелание да не дадем едни пари, които ги имаме. Просто тези пари ги няма. За нас не е приемливо да орежем капиталовата програма, за да увеличаваме текущите разходи, и то само в една система. За нас не седи въпроса и да взимаме дълг, да задлъжнява повече общината, за да покрива текущи разходи“, обясни кметът Терзиев.

„Когато има ограничени средства, те да бъдат насочени там, където са проблемите, не да има еднакъв подход към всички. Бихме искали да можем да уважим по много всички искания, но когато нямаме възможност, е важно малкото ресурс, който има, да бъде заделен там, където е проблема“, заяви той.

Кметът отчете, че в „Столичен автотранспорт“ има недостиг на 250 водачи, както и близо 10% системно неизпълнение на задачите.

„Явно е, че текущият подход с увеличения навсякъде не е довел до това да имаме повече водачи в някои от дружествата, както и да се намали тежестта на работата. Една от ключовите причини да напускат водачи са условията на труд и на подвижните състави. Всички тези неща се финансират от едно място, от бюджета на София и това, което отива за увеличения на заплати не отива за подобряване на подвижния състав. Приехме за това доста амбициозна програма за 1 млрд. лв., което показва, че ние имаме огромното желание да разрешим най-големия съществения проблем в системата. Всяко нещо, което не отиде за подмяна на състава, ни отдалечава от това да можем системно да го решим и хората ще продължат да напускат, дори със 100-200 лв. отгоре. Догодина ще водим същия разговор“, каза още Терзиев.

Той припомни, че миналата година общината е направила доста действия, за да се увеличат заплащанията на работниците.

„Имат 15% увеличение върху основната заплата. Допълнително вкарахме бонусната система, подпомогнахме дружествата. С всяка едно нещо до момента сме показвали, че системата на транспорта и работещите в нея са ни приоритет. Когато няма възможност да посрещнем дадени искани няма как да направим безотговорното и да обещаем нещо, което няма да изпълним или ще доведе до много лоши последствия. Ние не искаме да повтаряме стари грешки и това е причината да продължаваме да търсим начини да се реши проблемът, но и да водим честен разговор какво е възможно, а не какво искаме. За да има сближаване на позициите ни, аз не мисля, че това може да се случи само в разговор между нас и синдикатите. Необходимо е държавата да подпомогне този сектор. Това не е проблем само на София.