3,3 млн. българи са пазарували онлайн през 2023 г., предимно през смартфон и с наложен платеж, установяват изследователите и предлагат подробен анализ на потребителските нагласи и бариерите на е-пазара в специален доклад – „Пулсът на онлайн потреблението в България 2024“. Това, според експертите, е най-мащабното представително проучване на пазара на електронна търговия у нас. Проучването е осъществено в партньорство между списание Enterprise и изследователската и консултантска агенция Market LINKS с подкрепата на SuperHosting.BG, като са изследвани периодите юни – декември 2023 г. и октомври 2023 – януари 2024 година.
Задълбочено са проучени и анализирани нагласите и предпочитанията на потребителите, бариерите и стимулите за покупка, ролята на маркетинга и рекламата. Включени са и начините на плащания и доставка, потребителската лоялност, но и на редица други, важни за потребителското преживяване теми. Докладът е нов продукт на нашия пазар, насочен към всички, които имат пряко отношение към формирането и управлението на маркетинговите стратегии на онлайн търговците за работа с крайния потребител, изтъкнаха издателите.
Световните тенденции
Социалните медии са двигател на онлайн покупките, показват тенденциите по света. Потребителите очакват онлайн магазините да знаят какво биха харесали, както и да има разнообразни начини за плащане, които да са активни винаги. Клиентът търси лично отношение – продукт, който е лично за него, посочиха от Market LINKS. В последните години има засилване на интерактивното съдържание при онлайн търговията. Все повече се застъпва и добавянето на виртуална реалност, така че клиентът да може да изпробва харесаната дреха как би му стояла.
Онлайн пазаруването у нас
Българският онлайн пазар е ценово чувствителен и значителен дял от купувачите правят предварително проучване на търсените продукти или услуги и сравняват цените на подобни. Степента на лоялност към използваните онлайн магазини е висока, констатират от Market LINKS.
Общо 81% от пълнолетното население на България използва интернет ежедневно, а още 5% – поне веднъж седмично. Това представлява над 4,7 млн. пълнолетни граждани, с лек превес на жените (91% спрямо 86% мъже) и видими разлики между поколенията (100% от т.нар. поколение Z ползват интернет ежедневно спрямо 73% от хората над 60 години), изчислили са изследователите от Market LINKS.
От ползвателите на интернет близо 70%, или 3,3 млн. души, са пазарували онлайн през второто полугодие на 2023 г. Данните показват, че жените са по-склонни към по-висока честота на покупки в интернет. Представителите на поколението Х са най-активни при онлайн пазаруването, както и жителите на София и големите градове, показват резултатите от проучването.
В електронната търговия преобладават планираните покупки – 42%, докато изцяло спонтанните са 19%, установяват още изследователите.
За 75% от запитаните цената на продукта е един от най-важните фактори за избор, за 51% – доверието в магазина. Всичко се гради около доверие и цена, коментира Галя Гогова от Market LINKS. Изследвани са над 13 фактора за избор. 45% от пазарувалите онлайн през последните 6 месеца споделят, че са се повлияли от промоции, 37% – от цената за доставка, 33% – от възможността за връщане. Едва 6% от онлайн пазаруващите предявяват рекламация и най-често това са тези, които спонтанно купуват.
Какво и как купуваме
Основното устройство за осъществяване на онлайн покупки вече е мобилният телефон. Най-често купуваните онлайн продукти са дрехи, обувки, козметика, книги и учебници, домакински електроуреди, а най-предпочитаният метод за плащане остава наложеният платеж, следван, с чувствителна разлика, от банковите карти. В последните години наблюдаваме тенденция на увеличаване на картовите разплащания и наложеният платеж малко отстъпва, но все още е водещ метод, коментираха от изследователската и консултантска агенция.
Спецификите на потребителската кошница показват, че 72% са купували онлайн дрехи и аксесоари, 35% – козметика, 27% – книги, 25% – домакински електроуреди, 24% – потребителска електроника, посочи Гогова.
Друг от главните изводи е, че промоционални предложения привличат вниманието на потребителите. Повече от половината (52%) от респондентите са видели промоция на последния закупен от тях продукт/услуга и (независимо дали това е била причината за неговата покупка, или не) са осъществили сделка. Рекламата е повлияла покупката при 29% от запитаните.
Алтернативните канали чрез персонализирани съобщения са повлияли решението на много малък дял от купувачите – 8% по мейл и 3% чрез социални мрежи, което според експертите, показва възможност за развитие на маркетинг комуникацията в тази посока.
Като цяло, онлайн пазарът в България е в крак с повечето световни тенденции, като търсенето на вдъхновение в социалните медии, предпочитанието на потребителите към интерактивно съдържание, автоматизацията на маркетинга и т.н. Най-новите технологични достижения при плащанията и доставките обаче са все още екзотика за местния потребител, а сигурността на плащанията и предоставянето на лични данни – сред основните бариери пред онлайн пазаруването, сочи още докладът.