ОФИЦИАЛНО: Големите вериги лъжат с грамажа и етикета

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е констатирала 370 нарушения от 350 проверки. От тях 150 са нелоялните практики при големите търговци, съобщи председателят на комисията Стоил Алипиев пред bTV. В момента КЗП не проверява малките магазини, защото големите държат по-голям пазарен дял.

„Български плодове и зеленчуци се оказват от Турция. Има разминаване в грамажите. Цените са едни на щанда, а на касата се оказват съвсем други. Подобни практики изкривяват целия пазар, защото са предпоставка за изкуствено завишаване на цените, поясни Алипиев. Той даде пример и с това, че големи търговски вериги обявяват, че даден артикул при тях е с „най-ниската цена“, а всъщност се оказва, че в други магазини той е по-евтин.

По негови думи търговецът определя цената на дадена стока, но пазарът определя тази тази цена дали е пазарна или не е. В крайна сметка потребителят е този, който взима информирания избор“, добави Алипиев. На въпрос как е възможно млечните продукти да се продават с толкова голяма надценка, председателят на КЗП отговори, че „най-вероятно има логично обяснение“ и че друга институция трябва да извърши проверка.

В същото време оранжерийните зеленчуци бележат рекорден ръст в цените. За по-малко от месец някои от тях поскъпнаха с 50% по пазарите и търговските вериги. А килограм краставици вече достигна 8 лв. Заради високите разходи много от производителите обявиха нулева година и няма да засаждат оранжериите си. „Производителите са притиснати от високи разходи. Краставицата вече наближава цената на 1 кг пържола“, посочват от „Активни потребители“.