Два дни преди края на кампанията политическите сили са похарчили общо малко над 2.5 млн. лева за реклама в медиите. Това сочи анализ на Института за развитие на публичната среда (ИРПС), който регулярно следи разходите на партиите, коалициите и независимите кандидати по време на предизборните кампании.
Мониторингът на медийната реклама по време на предизборната кампания включва официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.
Един от изводите в анализа на ИРПС е, че в последната дни от кампанията зачестява политическата реклама в медиите, което е видно и от разходите за платено отразяване в края на предизборната надпревара. Ръстът на разходите е с повече от един милион лева в последните десет дни. Тази сума е сходна със средствата в кампанията за изборите от април, 2023 г., и почти равна на тези за кампанията за президентски и парламентарни избори от ноември, 2021 г.
Данните на института сочат, че най-много средства за медийна реклама са похарчили от „Възраждане“ – 493 385 лв., следвани от „Продължаваме промяната – Демократична България“ с 373 410 лв. и „Има такъв народ“ – 241 928 лв.
От формацията на Костадин Костадинов увеличават три пъти разходите си за реклама в последната седмица и са сключили договори за сериозни суми с двете големи частни телевизии у нас. От „Има такъв народ“ също имат споразумения с Би Ти Ви и „Нова телевизия“, което води до увеличение от десет пъти на разходите им за реклама спрямо първите 20 дни от кампанията. От ГЕРБ пък подхождат по напълно различен начин и към този момент нямат сключени договори с нито една от двете телевизии, отчитат от института. (Още в самото начало на кампанията от партията на Борисов бяха казали пред „Дневник“, че ще водят семпла медийна кампания, за да спестят разходи – бел. авт.).
Голяма част средствата, разходвани от политическите сили, се дължат на медийните пакети, припомнят от института. Право на такива пакети имат партии и коалиции, които участват в избори на национално ниво, но не получават държавна субсидия, както и инициативните комитети. Размерът на пакетите за участниците в изборите варира между 5000 и 40 000 лв. За вота 2 в 1 изборната комисия бе решила формациите да получат по 40 000 лв. Те обаче обжалваха решението пред съда и той постанови, че сумата трябва да е по 80 000 лв. заради двата отделни избора.
Най-много средства за предизборна реклама е привлякла телевизия „Евроком“ с 566 081 лв., следвана от БНТ с 492 038 лв. и „Нова телевизия“ с 345 656 лв.
И в предишни кампании телевизия „Евроком“ е била сред най-предпочитаните за реклама. Тя е избрана от 22 формации – както парламентарни, така и от по-малки политически субекти.
„Евроком“ също така продължава практиката да сключва договори за безвъзмездно отразяване и има десет такива споразумения със следните формации: ВМРО, „Солидарна България“, „Възраждане“, независимия кандидат Кузман Илиев, БСП за България, „Левицата“, „Синя България“, „Единение“, „Пряка демокрация“ и „Ние гражданите“. Интересно е, че преди десет дни от „Евроком“ бяха обявили безвъзмездни договори с още шест формации, но тези споразумения вече не са на сайта на телевизията. От начина, по който се обявява информацията за тях, не става ясно колко и какви услуги включват те.