Пет правителства – четирите служебни и редовното, които управляваха България между 12 май 2021 г. и 6 юни 2023 г., са продължили да възлагат ремонти по пътищата по същите стари рамкови договори от времето на ГЕРБ, които бяха критикувани през цялото това време като незаконни. Общата сума по тях за този период е 1,1 млрд. лв.
Приключени са ремонти за 632 млн., а са платени 574 млн. лв.
Данните, към които има таблица с датите на сключване на всички договори, стойността им и номерата на фактурите, по които е платено, се появиха в писмен отговор на регионалния министър Андрей Цеков на въпрос на депутата от ГЕРБ и бивш регионален министър Николай Нанков, по чието време са сключени 4-годишните рамкови договори.
По време на служебните правителства на Стефан Янев, след това и на редовното правителство на Кирил Петков, а после и двата служебни на Гълъб Донев рамковите договори бяха критикувани като незаконни, защото под формата на текущи били възлагани основни ремонти на пътищата. Вътрешният министър в редовния кабинет Бойко Рашков дори даде на прокуратурата договорите.
В крайна сметка възлаганията по тях бяха прекратени още когато регионален министър беше Виолета Комитова, после – при Гроздан Караджов, бяха деблокирани, а когато сроковете им изтекоха при предпоследния служебен кабинет, бяха сключени договори само за зимно поддържане, докато продължават процедурите по избор на нови фирми за следващия 4-годишен период.
Но през цялото това време работата е продължила чрез възлагания на дейности за общата сума от 1,1 млрд. лв.
Нанков публикува във фейсбук профила си през уикенда част от отговора на министър Цеков и е направил сметката, че от тези 1,1 млрд. лв. 710 млн. лв. са били похарчени по договори на ГЕРБ, а работи за 408 млн. лв. са били възложени по действащите в момента уж временни договори за аварийно зимно поддържане на пътищата.
Самият министър Цеков каза миналата седмица в парламента по повод на друг въпрос за пътните ремонти, зададен пак от Нанков, че действащите в момента договори за зимно поддържане представляват замаскиране на текущи ремонти по пътищата като аварийни.
Тогава той посочи, че няма как да ги спре, защото удължаването им след април е направено законно – Законът за обществените поръчки позволява удължаването на договори с до 50% от първоначалната им стойност.
Но намекна, че в един момент този финансов лимит ще се изчерпа, а процедурите за нови 4-годишни договори са прекратени и се проверяват. Цеков бил притеснен и от това, че ако нарушения в обявените нови поръчки за поддържане и се наложи ново възлагане, може да се окаже, че няма кой да чисти пътищата от сняг през зимата.