Проектът за изграждане на плавателен канал между Русе и Варна не е обсъждан от правителството. Той не е и сред стратегическите приоритети на Министерството на транспорта, каза днес министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков в рамките на парламентарния контрол.
Той допълни, че би поставил проекта за разглеждане в Министерския съвет на по-късен етап. Гвоздейков посочи, че преди Министерство на транспорта по проекта трябва да се произнесат редица други институции, като ключова е оценката за екологичния ефект на бъдещия канал.
В Европейския парламент на първо четене през май беше одобрена идеята за изграждането на плавателен канал Русе – Варна като удължаване на международния транспортен коридор Рейн – Дунав. Той трябва да е с дължина 197-километра, като минава през Русе, Търговище, Разград, Провадия, Девня и стига до Варна.
Проектът е заложен в законодателен регламент, който трябва да получи одобрението на държавите членки от Европейския съюз и да се гласува на второ четене.
Идеята за канала се ражда още в началото на XIX век, когато България е част от Османската империя. През 70-те години на ХХ век идеята се възражда, като социалистическата власт поръчва и сериозно проучване за неговата евентуална реализация и трасе. Нищо обаче за реализацията на проекта не е направено. Към днешна дата преобладаващите мнения са, че целите не оправдават евентуалната инвестиция.