Служебният военен министър Димитър Стоянов се надява края на 2024 г. авиобазата „Граф Игнатиево“ да има сертификат от американска страна, за да приеме изтребителите F-16.
Ако закъснението на модернизацията не бъде наваксано, самолетите ще останат в САЩ и България ще плаща допълнително за това, че ги обслужват и поддържат в оперативна готовност, предупреди Стоянов, който в четвъртък провери ремонтните дейности в авиобазата.
Тя трябва да бъде ремонтирана и модернизирана, за да може да приеме закупените от САЩ изтребители F-16 Block 70, чиято доставка ще започне в началото на 2025 година. За целта ще са необходимо общо около 300 млн. лева, които се покриват от българската страна.
Към момента има сключени 36 договора, като всички са с директно възлагане и със 100 процента авансово плащане – общо 202 млн. лева. Традиционно строителните дейности в сектора за сигурност минават при строга секретност, фирмите не се обявяват публично, параметрите на договорите също, а лостовете за обществен контрол не са много.
Сбъркани договори завишават цените
От МО съобщиха, че сред причините за забавянето на модернизацията са: сключените договори от 2020 и 2021 г. на инженеринг – проектиране и строителство чрез директно възлагане, сто процента авансови плащания, неточност при определяне на параметрите на заданието, в резултат на което строително-монтажните работи са в пъти завишени спрямо очакваните при възлагането на договорите.
Стоянов даде пример за възложен през 2020 г. договор с авансово платени 300 000 лв., като след извършено проектиране фирмата е представила сметка за 10 млн. лв.
Този договор ще бъде прекратен, съобщиха от военното министерство.
„Първата строителна площадка беше открита през октомври 2022 г., като до момента има сключени 36 договора. От октомври до сега са открити 16 строителни площадки, като предстои откриването на още 21. За девет обекта предстоят обществени поръчки“, съобщи Стоянов.
„При процедурите, които откриваме, търсим конкурентност и възможно най-ниски цени. Залагаме 30% авансово плащане с банкова гаранция“, добави той.
Забавянето е повече от 3 години
Стоянов обясни, че самолетът F-16 е определен за основен боен самолет на българските Военновъздушни сили през 2018 година.
Договорът за модернизация на летището е сключен през август 2019 г., но до есента на 2022 г. не е била открита нито една строителна площадка.
„Забавянето е повече от 3 години, които няма как да бъдат наваксани за три или шест месеца, но полагаме всички усилия тези срокове да бъдат съкратени“, каза министър Стоянов.
Какво се прави?
Ремонтът на пистата в авиобазата „Граф Игнатиево“ трябва да приключи до юли тази година. След реконструкцията на полосата в авиобазата ще се върнат бойните и учебно-бойните самолети от състава ѝ – МиГ-29 и L-39 ZA, които в момента са пребазирани на Летище Пловдив.
Пет различни проекта се осъществяват на територията на пистата на летището, стана известно по време на работната среща с фирмите изпълнители.
Единият е за удължаване на пистата, която в момента е 2536 метра, а ще стане 3090.
Другите са за изграждане или разширение на различни площадки, сред които за зареждане на самолетните системи, за съхранение на гориво и за товарни самолети, реконструкции на пътеки за рулиране.
Проекти се изпълняват и по ВиК инсталациите, както и по осветяването на пистата.
По тези обекти няма изоставане, материалите са поръчани и само минусовите температури могат да забавят работата, коментираха от фирмите изпълнители, цитирани от БТА.