„Ройтерс“: Руско-украинска сделка за морски коридор се е провалила в последния момент

Русия и Украйна са преговаряли в продължение на два месеца с Турция за нова сделка за гарантиране на безопасността на корабоплаването в Черно море и са постигнали споразумение по текст, който е трябвало да бъде обявен от Анкара преди няколко дни, но Киев внезапно се оттеглил, казаха пред „Ройтерс“ четирима души, запознати с въпроса.

 

Преговорите са били с посредничеството на Турция след насърчаване от страна на ООН, според източници, които са говорили с „Ройтерс“ при условие за анонимност поради чувствителността на подобни разговори.

 

През март беше постигнато споразумение „за гарантиране на безопасността на търговското корабоплаване в Черно море“ и въпреки че Украйна не искаше да го подпише официално, Киев даде съгласието си турският президент Тайип Ердоган да го обяви на 30 март, ден преди важни за Турция регионални избори, казаха източниците.

 

В последния момент Украйна внезапно се оттегли и сделката беше провалена.

Други трима души потвърдиха тази версия на събитията. Русия, Украйна и Турция отказаха коментар.

Не е ясно защо Украйна се е оттеглила. Хората, които говориха с „Ройтерс“, казаха, че не знаят какво е довело до решението на Киев.

Украинският президент Володимир Зеленски каза през февруари, че без нова американска военна помощ

Украйна няма да може да защити черноморския корабен коридор, обхващащ западното ѝ черноморско крайбрежие близо до Румъния и България.

Разговорите по споразумението за корабоплаване, за които не е съобщавано досега, хвърлят светлина върху тихата дипломация, протичаща зад закрити врати за начините да бъдат накарани двете воюващи страни да преговарят, дори и само на за търговското корабоплаване, засега.

Говорителят на ООН Стефан Дюжарик казава за „Ройтерс“: „Все още се надяваме, че свободата на корабоплаването в Черно море ще се окаже най-важната“.

Черно море е ключов маршрут както за Русия, така и за Украйна за доставка на насипни продукти като зърно, торове и петрол до световните пазари, въпреки че обемите на морския транспорт са намалели значително след войната.

В текста на сделката, копие от което екип на „Ройтерс“ е видял, се казва, че Турция „като част от посредническите си усилия“ е постигнала споразумения с Украйна и Русия „за осигуряване на свободно и безопасно корабоплаване на търговски кораби в Черно море“ в съответствие с Конвенцията от Монтрьо за режима на Проливите.

Тази сделка от 1936 г. дава на Турция контрол над Босфора и Дарданелите и властта да регулира транзита на военни кораби. Конвенцията гарантира и свободното преминаване на граждански кораби в мирно време и ограничава преминаването на кораби, които не принадлежат на черноморски държави.

Съгласно сделката, почти обявена на 30 март, както Москва, така и Киев щяха да:

  • предложат гаранции за сигурност на търговските кораби в Черно море
  • ангажират се да не нанасят удари, да не превземат или претърсват морски съдове, докато са празни или са обявили, че превозват невоенни товари.

„Тези гаранции не се прилагат за военни кораби, граждански съдове с военни стоки (с изключение на морския транспорт, договорен от страните в рамките на международни мисии)“, се казва в проекта на споразумение.

„Република Турция информира генералния секретар на ООН, че споразумението е постигнато и се изпълнява с посредничеството на Република Турция“, се казва в проекта. „Споразумението влиза в сила след обявяването му.“

Турция и ООН помогнаха за посредничеството в Инициативата за зърно в Черно море, сделка, сключена през юли 2022 г., която позволи безопасен износ от Черно море на близо 33 милиона метрични тона зърно от Украйна. Русия се оттегли от споразумението през юли 2023 г., оплаквайки се, че собственият ѝ износ на храни и торове е изправен пред сериозни пречки.