Половината от българските ученици са функционално неграмотни – не могат да разберат смисъла на прочетен текст, да правят взаимовръзки между събития, да разчетат графика, да разпознаят фалшива новина. Публикуваните на 5 декември резултати от престижния международен тест PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD) за пореден път показаха, че българското образование изостава и прави огромна част от хората неконкурентоспособни в днешния свят.
Така започва сигнал до Novinar.bg от няколко бизнес организации, обединени в инициатива за дълбоки промени в българските училища.
Ето какво иска бизнесът:
Като работодатели ежедневно сме свидетели на скъсаната връзка между образованието и реалния бизнес и неговите нужди. Българските училища не подготвят младите хора за живота и неговите социални и икономически предизвикателства.
Това има преки негативни ефекти върху бизнеса и икономиката на България. Сериозни проблеми с намирането на кадри имат 70% от работодателите.
Бизнесът е принуден да изгражда свои академии и образователни институции, което е огромна допълнителна инвестиция.
Демографската криза и изтичането на таланти и млади хора в чужбина е най-голямото предизвикателство пред България. Липсата на хора днес е тема за абсолютно всяка индустрия у нас. Българският бизнес е поставен в много по-неизгодна позиция от своите конкуренти по света.
Затова 25 организации, представляващи бизнеса се обединяваме в подкрепа на истинска реформа в българското училищно образование и заявяваме готовността си за сътрудничество с всички политически партии, държавни и местни институции. Нека превърнем българските училища в място, което подготвя учениците за успешен личен и професионален живот в 21-ви век.
На база детайлни проучвания на опита на държави с високи резултати на международни оценявания и изследвания, както и експертни разговори за състоянието на българската образователна система настояваме за цялостна и амбициозна реформа за следните приоритети, които са развити в повече детайли по-долу в текста:
➢ Повишаване на качеството на базисното обучение и продължаващата квалификация на учителите и директорите
➢ Изработване учебни програми с нова философия, ориентирана към развиване на компетентности, а не наизустяване на предметно знание ➢ Промяна на вътрешните и външни оценявания към измерване на развити компетентности, а не на заучени знания
➢ Ефективно прилагане на стандарт за качество в образованието и система на добавената стойност на училищата
➢ Гарантиране на повече автономност, ресурси и подкрепа за училищата, но и поемане на отговорност от тях за резултатите на учениците ➢ Взискателен и професионален подбор на учителите и директорите на база необходимите за професията компетентности
➢ Обективна и справедлива оценка на работата на учителите и директорите на база резултати, а не административни изисквания
Качествена подготовка, взискателен подбор и оценка на работата на учителите и директорите
Учителите и качественото преподаване са най-важният фактор за развитието на уменията на учениците, а от директорите зависи ефективното управление на училищните екипи и ресурси. В момента първоначалното обучение, както и продължаващата квалификация на училищния персонал до голяма степен не са съобразени с изискванията на съвременния свят. Има нужда от смела промяна на подготовката на учителите и директорите, от оценка на качеството на продължаващата квалификация и осигуряване на ефективни допълнителни обучения. Подборът на кандидати за учители и директори, както и последващата регулярна оценка на работата и постиженията им, трябва да станат по-взискателни и да стъпват на необходими за професията умения и реални резултати, а не на административни изисквания.
Освен директорите и учителите, важен човешки ресурс в образованието са психолозите, помощник-учителите, ресурсните учители, логопедите, медиаторите, експертите в регионалните управления на образованието, които подкрепят учителите, и всички други специалисти, които работят за това учениците да се чувстват добре в училище и да реализират потенциала си. Тези специалисти често са неглижирани както от гледна точка на заплащане, така и на останали условия на труд, което оставя учителите без подкрепа при работата с децата и младежите.
Съвременни учебни програми и оценявания на учениците с нова философия и насочени към развиване на умения на 21-ви век
Учебната програма, по която учат българските ученици, не развива у тях знания, умения и нагласи, необходими за живот и реализация в 21-ви век. Има нужда от цялостно преосмисляне и предефиниране на целите на образователния процес, въз основа на което следва да се изготвят изцяло нови учебни програми и учебни планове.
Съвременните учебни програми отчитат всички фактори, които влияят върху ученето на учениците, взимат предвид изискванията на бъдещия свят, както и интересите и нуждите на различните деца и младежи. Новите учебни програми водят след себе си и нов начин на оценяване на знанията и уменията на учениците. Както оценяването по време на учебната година, така и националните изпити вече не трябва да измерват основно възпроизведена информация, заучени теории и готови отговори, а да стимулират мисленето и креативността на учениците.
Ефективно използване на ресурсите и управление на системата с фокус върху резултатите и добавената стойност на училищата
Макар България все още да отделя нисък процент от БВП за сектора, няма доказателства за това, че инвестираните пари имат възвръщаемост. Държавните и местните институции трябва да имат добре планирани индикатори за изпълнение на политиките си, а образователната система и обществото – да получават ясна картина за ефекта от вложените средства.
Ключово е оценката на работата както на цялата образователна система, така и на учителите и директорите, да се извършва на база обективни и прозрачни критерии, които отчитат резултати, а не изготвени документи или други административни дейности. Важен аспект е ефективното въвеждане на стандарт за качество в образованието, както и на системата на добавената стойност, така че да има прозрачна информация за напредъка на всяко училище.
Съзнаваме, че реформата в образованието е дългосрочен ангажимент, който включва непопулярни мерки. Ако те не бъдат предприети обаче, обричаме още десетки поколения български деца и младежи да не получат възможност за щастлив живот и успешна професионална реализация.
Като бизнес организации поемаме ангажимент да подкрепяме усилията на националните и местни институции в посока качествено образование за всички деца в България.
В тези турбулентни политически времена ние призоваваме за надпартиен консенсус за реформи свързани с подобряването на образованието в страната ни. Ние вярваме, че разговорът днес не трябва да се ограничава до посочване на проблема, но трябва да говорим за решенията, които могат да направят България една от страните с най-добро образование в света в следващите десетилетия.
Американо-Българска бизнес асоциация – ABBA
Американска търговска камара в България – AmCham
Асоциация за иновации, бизнес услуги и технологии – AIBEST
Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост
Българо-румънска търговска промишлена палата
Българската асоциация за дялово и рисково инвестиране – BVCA
Българска асоциация по информационни технологии – БАИТ
Българската асоциация на комуникационните агенции – БАКА
Българската асоциация за кръгов текстил – БАКТ
Българската асоциация на ПР агенциите – БАПРА
Българска асоциация за софтуерните компаниите – БАСКОМ
Българската асоциация за управление на хора – БАУХ
Български клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването – DHI Cluster
Българската предприемаческа асоциация – BESCO
Българска работодателска асоциация иновативни технилогии – БРАИТ
Българска стопанска камара – БСК
Българска финтех асоциация
Български Форум на Бизнес Лидерите
Германо-българската индустриална търговска камара – AHK
ИКТ – Клъстер
Професионална асоциация по роботика, автоматизация и иновации –
PARAi Сдружение за модерна търговия
Сдружение на фамилния бизнес – FBN
Endeavor Bulgaria
IAB България