За инцидентите на пътя и високата скорост у нас говорим, за съжаление, често. Една от малкото страни в света без ограничение на скоростта и вероятно най-известният пример за това е Германия.
В страната обаче темата се дискутира от години трябва ли да бъде наложено ограничение по скоростните отсечки. А аргументи има и в двата лагера, този на привържениците и този на отричащите идеята.
Данните сочат че, магистралите са най-безопасните пътища в Германия. Делът на загиналите при пътно транспортни произшествия там е 11 процента. Много хора обаче подкрепят идеята за ограничение на скоростта.
За разлика от повечето страни в света, в Германия няма записана в закона за движението по пътищата (StVO) максимално разрешена скорост по магистралите.
„В Германия няма общо ограничение на скоростта. Разбира се, има определени участъци от магистрали, където скоростта е ограничена. Наистина е вярно, че на магистралата рисковете са естествено по-малки, отколкото например в града. Факт е, че там няма кръстовища или дори насрещно движение. На магистралите движението се осъществява в една посока, всички карат в една и съща посока, но с различна скорост и това също е проблем на магистралите. Имаме две-три ленти, в които се кара с различна скорост“, обясни Кирстин Цайдлер, ръководител асоциация „Проучване на злополуки на застрахователите“.
Въпреки високата скорост магистралите в Германия са сред най-безопасните пътни участъци. В страната от години тече дебат трябва ли да има ограничена максимална скорост по аутобаните? Оказва се, че немалка част от германците биха подкрепили ограничение на скоростта от 130 километра в час. Ако ви звучи познато то е, защото именно това е и едно от предложенията в България за ограничаване на скоростта по магистралите.
„Поддръжниците казват, че това ще помогне да се предотвратят много произшествия, а противниците – че такива доказателства липсват. В едно проучване установихме, че около 35% от германците биха приветствали ограничение на скоростта от 130 км/ч, например. Трябва обаче да се каже, че в това число влизат и велосипедистите и пешеходците. Запитани бяха не само водачите на автомобили. Така стигаме до представителната цифра от 35 процента. Но да, има различни лагери, привърженици и противници, и така не се стига до общо решение“, призна Цайдлер.
Сред аргументите на привържениците на идеята са още, че колкото по-бавно се движи един автомобил, толкова по-малко гориво изразходва той и по-малко вредни емисии отработени газове отделя. Но единствена високата скорост ли е предпоставка за инцидент?
„Както казах, скоростта има известен потенциал да предотвратява произшествия. Тя е само един от факторите за произшествията. Някои от тях не се случват при по-ниски скорости и са по-малко сериозни. Трябва обаче да се каже, че има и други фактори, които допринасят за катастрофите. Един от тях е инфраструктурата, но също така и поведението на отделните участници в движението. Например недостатъчните безопасни разстояния също са значим фактор. А те не могат да бъдат постигнати с ограничаване на скоростта“, смята експертът.
За пътните експерти разковничето за намаляване на катастрофите се корени другаде.
„Това означава, че дори на места, където скоростта е намалена, например защото има черно петно за произшествия или по други причини, ограничението на скоростта невинаги е подходящата скорост за всяка ситуация. Ние, пътните експерти, обичаме да говорим за така наречената адаптирана скорост. Това означава например, че ако имам лоша видимост или голям трафик, или задръстване, тогава максималната скорост не е подходящата и трябва да сваля крака си от педала на газта и да карам по-бавно. Дори ако законът ни позволява да караме по-бързо в този момент. Така че адаптираната скорост също е много важен фактор за избягване на произшествия“, смята Кирстин Цайдлер.