Световен скандал! Как 14 наши самолета се озоваха в Украйна

Страни от НАТО са купили в България 14 щурмови самолета съветско производство Су-25 и са ги предали на Украйна. Това съобщава „Блумбърг“, като се позовава на нидерландския аналитичен проект Oryx, воден от бивш военен, цитиран от „Дневник“.

В публикацията на „Блумбърг“ не се говори за директни доставки на оръжия от България за Украйна, а за продадени на други държави, впоследствие предали на Киев.

Подобна информация се появи и през май м.г.. Тогава полският сайт defence24.pl обяви, че Украйна е получила 14 бойни самолета Су-25, които са дошли от „един от източните партньори“. Сайтът се позоваваше на украинската NEXTA. В публикацията се посочваше още, че осем от тях са били наскоро обновени в беларуските авиационни заводи в Барановичи. 

Данните съвпадаха тогава с информация на кореспондент на Foreign Policy, че Украйна е получила от Запада щурмови самолети Су-25 във вид на резервни части. За транспортирането бойните самолетите са били предварително разглобени в Източна Европа.

NEXTA от своя страна твърдеше, че единствената държава на НАТО, която все още разполага със Су-25, е България. По онова време от пресцентъра на Министерство на отбраната категорично отричаха тогава, че изпратените самолети са български.

„Министерството на отбраната не е продавало и/или предоставяло на държави от НАТО самолети Су-25, предназначени за Украйна“, е отговорът, който сега „Дневник“ е получил на искането за потвърждение и на въпроса имало ли е през 2022 г. покупки на такива бойни самолети от държави от Алианса и ако да, колко и на кои държави.

„Нямам такава информация, съжалявам, за пръв път чувам от вас“, заяви служебният външен министър Николай Милков, помолен да коментира по време на брифинг с унгарския първи дипломат Петер Сиярто.

Авторите се позовават и на данни от Oryx, част от които се събират в специална публикация още от първите месеци на войната. Датата е от 11 април, но от описания арсенал и посочените в списъка моменти на предаване следва, че публикация се обновява постоянно.

На сайта на Oryx се говори за 14 самолета Су-25, „купени от България от държави – членки на НАТО, и доставени на Украйна“. Април 2022 г. е посочен като момент на сделката. Още една балканска страна е дала Су-25, но през август – Северна Македония (други случаи на самолети не се споменават).

От България според същата публикация са купени от Чехия неясен брой 152-милиметров гаубици D-20 (през април 2022 г.), реактивни системи за залпов огън „БМ-21 Град“ (май или юни 2022 г.), също от Чехия, и неизвестен брой танкове Т-72М1 през май или юни.

„СЕГА“ ПРИПОМНЯ:

Страната ни има самолети Су 25.  Су-25 е щурмовик и е предназначен за близка въздушна поддръжка на съхопътните войски над бойното поле. Той може да е въоръжен с ракети, снаряди и с т.нар. свободнопадащи авиобомби.

Преди две години бе обявено, че е приключил ремонта на 8 самолета Су-25К/УБК. Това стана по договор между Министерството на отбраната и ОАО „558 Авиационный ремонтный завод” в Беларус от 14 декември 2018 г. Поръчката включваше 16 двигателя Р-95Ш, доставки на резервни части, апаратура, документация и извършване на замяна на системи и блокове и беше на стойност 42 185 620 € без ДДС.

Военните твърдяха, че е модернизирана изцяло системата за навигация на Су-25, като са включени възможности за спътникова навигация. С това е осигурена по-голяма информационна осведоменост на пилота. Значително са били разширени възможностите за използване на ракетно въоръжение. Радиостанциите са подменени с нови, които позволяват едновременно връзка и прослушване на две честоти и осъществяване на контакт със сухопътен и морски компонент.

Ремонтираните Су-25 са по-боеспособни и многократно по-ефективни в изпълнението на основните задачи по осигуряване на непосредствена авиационна поддръжка на формирования на сухопътни и военноморски подразделения, твърдяха от МО и добавяха, че удълженият с 8 години ресурс на самолетите ще позволи воденето на интензивна подготовка на летателния състав и повишаване на нивото на бойна подготовка.

Оттам разказаха и, че експлоатацията на ремонтираните самолети ще обезпечи бъдещето на авиобазата в Безмер. Именно в тази база са разположени и тези самолети.