дубльори
дубльори

Таня и Васко – две лица, много гласове

Актьорите, озвучавали Памела Андерсън и Ален Делон, срещат любовта в дублажа

Таня Димитрова и Васил Бинев са пословични с медените си гласове в дублажа, въпреки че само тя има награда „Златен глас“ от Съюза на артистите, а той остава вечният номиниран в категорията. В момента зад кадър Васко е Линкълн и зловещият Белик от сериала „Бягство от затвора“, доктор Джак и Сойър в „Изгубени“, но с най-голяма охота озвучава Ален Делон в поредица филми, излъчвани по БНТ. И други телевизии специално го канят да говори от името на неостаряващия френски екшънгерой – явно вече го отъждествяват със силния мъж с благородна душа. Красивата му партньорка от театър „Българска армия“ пък дублира Мърфи Браун, половината персонал в „Спешно отделение“, Кейт Уинслет в „Титаник“, Вивиан Лий в „Трамвай Желание“ и не на последно място – сексапилната Памела Андерсън в „Спасители на плажа“. Френски колеги не без доза завист й разказват, че с хонорара от същия ангажимент тяхна актриса си е купила вила на Ривиерата. Налага се Таня да им обясни, че в България тарифите са малко по-различни…

Преди години Васил, вече печен в занаята, предлага да заведе в студиото и Таня – да я чуят как звучи. Режисьорката я кара да изиграе патета, котета, царици, проститутки, но дълго не я вика повторно. Блондинката с изкусителен глас попада там по-късно по своя си линия. Оттогава повече от 15 години двамата приятели са почти неразделни зад микрофоните. И сега са заедно и си приказваме на прибежки, докато озвучават Алексис и Татяна (и още цял куп второстепенни персонажи) в n-тия епизод на гръцката тв сага „Блясък“. Тя вече може да „извади“ от гърлото си от бебе до баба, а той подължава да се слави като един от малцината топактьори в дублажа, които рядко допускат лапсуси. „Скоро много се смяхме, когато вместо „Аз съм свещеник на цялата енория“, някой каза

„Аз съм свещникът на цялата енория“

Такива грешки стават непрекъснато, само че аз помня гафовете на колегите, а моите се стремя да ги забравям“ – шегува се Бинев. В тази професия трудно се става популярен, защото имената на озвучаващите се съобщават накрая, а в цялата бъркотия от гласове във филма зрителят трудно може да разбере кой кой е. Те обаче са успели. „Много хора казват – е, какво толкова, просто си четете текста. Не е така! – категорична е Таня. – В дублажа също се изграждат образи, трябва да „хванеш“ нещо от характера, колкото и бегло да е маркиран, и да го изразиш. За да може дори домакинята, която готви в кухнята и не гледа в екрана, а само слуша, да следи интригата.“ Това е правило и при най-елементарните сапунки, а важи с двойна сила за сериозни филми с големи актьори, които са непредвидими. Но там пък и удоволствието от работата е двойно. „Още в първата секунда, когато героят заговори, трябва да прецениш какъв е – дали е темпераментен или ленив, дали е добряк или мръсник“, продължава Васко.

Способността за светкавична психоанализа очевидно е бонус, защото всичко се прави на прима виста, щом лентата се завърти – няма време за предварителни прожекции и репетиции като едно време.

Васил Бинев и Таня Димитрова поне привидно не тъгуват, че напоследък главните роли на сцената като че ли им се изплъзват. Нямат конкретно обяснение, но са наясно, че това е и въпрос на късмет, на стечение на обстоятелствата, дори на мода. Някога великолепната Антигона на Таня от театъра в Кърджали я изстреля в София, но нежеланието й да се съблича без нужда, когато се налагаше подобна тенденция в спектаклите, за един период я остави в сянка. Васко пък го задминаха актьори с по-друг тип умения – малко разпасани, леко немарливи в изговора. И двамата обаче са разпределени в комедията на Едоардо де Филипо „Събота, неделя, понеделник“, която режисьорът Андрей Аврамов ще поставя с военната трупа в началото на идния сезон. Може би той ще ги върне под светлината на прожекторите. Какво точно ще играят там, приятелите още не знаят. Таня си пожелава „крива“, характерна роля, защото има в актива си достатъчно хубавици и принцеси. Междувременно се налага като лице в тв рекламите. Вече даже циганчетата по кръстовищата разпознават зад волана „каката, която продава прах за пране „Ехо Савекс“

А Васко признава, че когато започнали репетиции за „Трамвай Желание“ на Тенеси Уилямс, ролята на Стив – стеснителния съсед на Стенли Ковалски, му се сторила сякаш писана точно за него. „Помечтах си малко, но нямах смелостта да помоля Коко Азарян да ми я даде“, въздиша той. Получава я колегата му Георги Къркеланов.

Актьорите са благодарни на дублажа не само за професионалния шанс, който им предоставя. А и защото в залата за озвучаване намират сродната душа. Васил Бинев и Силвия Лулчева заедно с Таня Димитрова и Илиян Пенев са май двете единствени любовни двойки в бранша. Всъщност Таня среща Илиян, ученик на проф. Азарян, като стажант в театъра. Но не го забелязва. Потеглят на турне с екипа в различни авобуси и се засичат във Варна. Там й „просветва“. Днес съпрузите често си подават реплики от филми със слушалки зад микрофона. А Васко открива Силвия буквално на дублажната маса – във всяка почивка къдрокоската ръси хитринки и забавлява останалите. Твърди, че той пък я спечелил със сръчността си, докато режел салата на някакъв купон – едва след това дръзнал да я покани на първа среща: „Помня, че в началото, като се изпращахме, трябваше да се сбогуваме на един много ветровит ъгъл. Беше люта зима, а като всички влюбени, все не можехме да се наприказваме и винаги измръзвахме. Нямаше кой знае каква романтика, букети и предложения на колене“, скромничи синеокият левент, който без излишни рицарски пози е готов да се поклони на половинката си заради всеотдайността към семейството. Елица, шестгодишната дъщеричката на Васко и Силвия, и Милен, малкият син на Таня, са връстници. Появили са се на бял свят с разлика от два месеца. Дали пък след време няма да сродят гласовитите артистични дуети?!…