Три вида изпъкнали неравности от типа “гърбица” и “легнал полицай” ще слагат по улиците. Те ще бъдат с по-големи размери от досегашните и с повече възможности да трошат автомобилите ни. Това предвижда проект за наредба за съоръженията за ограничаване на скоростта на МВР и МРРБ, пусната миналата седмица за обществено обсъждане.
Както писа “Труд news” на 23 февруари, 90 на сто от “легналите полицаи” в България не отговарят на нормите от наредбата от 2012 г. На 28 февруари Върховният административен съд отмени повечето текстове от нея. Така на практика “легналите полицаи” бяха уволнени, защото от този ден нови не могат да се строят, а старите останаха да чакат срока, в който да бъдат махнати, ако не отговарят на нормите.
Поставени до стената, чиновниците от двете министерства написаха само за седмица “на коляно” нов нормативен документ. В наредбата от 2012 г. ясно пишеше, че тези изкуствени неравности трябва да са с височина 7,5 см и ширина 4,20 метра. Всички съществували дотогава “легнали полицаи” с други размери трябваше да бъдат премахнати в срок от 1 година, тоест – до 2013 г.
Те обаче останаха повече от 10 години да трошат колите на българите, защото нямаше никаква предвидена санкция за стопаните на пътя, нито глоба за някой кмет, който търпи “гърбици” с височина 10-15 см, правени през куп за грош от самоуки майстори.
В проекта новата наредба най-ниският “легнал полицай 1” е с височина от 5 до 8 см и неговата задача е да ограничи скоростта над 30 км/ч. Неговият колега “легнал полицай 2” може да изпъкне от 6 до 10 см, за да свали скоростта под 30 км/ч. През най-дебелия “легнал полицай 3” трябва да се мине със скорост под 20 км/ч и неговият торс е от 10 до 12 сантиметра.
Всички неравности от типа “гърбица”, които не отговарят на посочените размери, трябва да бъдат махнати, но в бързането си от МВР и МРРБ не са посочили в какъв срок. Още по-малко от документа се разбира, кой ще отговаря за това премахване и какво наказание го чака, ако по пътищата продължава да има препятствия, които могат да повредят и ходовата част на танк.
Отделно от “легналите полицаи” се появяват още видове изпъкнали изкуствени препятствия като “пътна табла”, “пътна възглавница” и повдигнато кръстовище, които са със същите височини в сантиметри в зависимост до колко километра в час ще ограничават скоростта.
По-опасни обаче изглеждат вдлъбнатите улеи от двете страни на платното по еднопосочни улици, защото тяхната дълбочина до 5 см предполага да се пълнят обилно с вода по време на валежи. Но дори и при сухо време ще правят нестабилни водачите на мотори, велосипеди и тротинетки.
Описано е също, че стопанинът на пътя трябва да води отчет за всички неравности. Такова изискване имаше и в отменената наредба, но според експерти в тези регистри са фигурирали само “адресните регистрации” на пътните полицаи, но не и планове и проекти, по които са изграждани или протоколи от техните измервания за височина, ширина и дължина. И в проекта за нова наредба няма изисквания за повече яснота кой какво слага на пътя, за да ни чупи колите.