Ако още се чудите защо кметът на ГЕРБ в Пловдив Здравко Димитров – Зико напусна шайката, но не и поста, ето ви причината – близо 250 млн. лв. са осигурени от еврофондовете за реализиране на проекта на градска железница на Пловдив.
Той трябва да бъде изпълнен най-късно до края на 2030 г. За целта работна група трябва да определи жп спирките по съществуващия сега в града релсов път до един месец. Процедурата за покупката на влаковете вече е в ход.
Това стана ясно по време на срещата за реализацията на проекта в Пловдив. В нея участваха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, областният управител Ангел Стоев, кметът Здравко Димитров, заместник-министърът на транспорта Красимир Папукчийски, генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ Златин Крумов, както и представители на общините и бизнеса в региона.
С увеличаване на населението и инвестициите в Пловдив растат и проблемите. Задръстванията са ежедневие и за да стигнат до работните си места на хората им се налага да пътуват по час-два.
„Този проблем може да бъде решен с градската железница като вътрешноградски транспорт, така и като довеждащ транспорт. Надявам се, че Пловдив ще бъде първият град в България, който ще развие железницата като вътрешен градски транспорт“, каза вицепремиерът Христо Алексиев.
За да бъде ускорена работата по градската железница е необходимо местната власт, бизнесът и обществеността да решат къде ще бъдат допълнителни жп спирки в Пловдив, които да обслужват населението, каза областният управител Ангел Стоев. До месец тя трябва да определи връзките между новите жп спирки и индустриалните зони около Пловдив, допълни Христо Алексиев.
След това ще се премине към следващите фази – проектиране, отчуждаване на терените и изработването на подробни устройствени планове.
Пресичане на две нива на жп линията и пътищата
Идейният проект за изграждането на градската железница на Пловдив е готов. В него жп рингът минава от Централната жп гара през бул. „Копривщица“ и гара Филипово до гара Скутаре. Там кръгът продължава на юг към жп гара „Тракия“.
Заложено е градската железница да има отклонения до летище „Пловдив“ и това в Крумово.
Идейният проект предвижда безконфликтно преминаване на две нива на жп линията и пътищата. Сега има бариери, на които автомобилите изчакват преминаването на влаковете, които пък намаляват скоростта, за да не стават инциденти. Въпреки това те не са рядкост.
С реализацията на проекта това вече няма да е така. На конфликтните точки се предвижда да бъдат изградени надлези или подлези. След идейния проект предстои изготвяне на технически. Обществената поръчка за него ще бъде обявена до няколко месеца.
„В момента се подготвя документацията за избор на проектант за участъка от жп гара Пловдив до жп гара Филипово и избор на проектант и строител за участъците от жп гара Филипово до жп гара Скутаре“, каза Христо Алексиев.
По думите му след реализацията на проекта влаковете ще могат да се движат с до 160 км/ч. Проектът включва построяването на нови железопътни мостове в междугарията и над река Марица.
С изработването на техническия проект ще е ясно къде ще са спирките на S-Bahn в града и как Пловдив ще се свърже със съседните общини като Марица, Куклен и други, каза Алексиев.
Финансирането от еврофондовете
Финансирането на градската железница е осигурено от еврофондовете. Над 198 милиона лева са заложени по програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. Средствата са за проекта „Развитие на железопътен възел Пловдив, Фаза 2“, както е официалното наименование на градската железница на града. Той ще се реализира по приоритет 4 – „Интермодалност на градската среда“.
Другият европроект, свързан с градската железница, е връзката между жп гара Крумово и летище Пловдив. Той е за 44 млн. лв. и средствата също се осигуряват от програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. Предвидената скорост на влаковете по този участък е 80 км/ч, каза вицепремиерът Алексиев.
Влаковете за S-Bahn ще бъдат купени със средства от Плана за възстановяване и устойчивост.